<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg</dc:title>
<dc:title>"New Flesh" and psychology: The example of Cronenberg' cinema</dc:title>
<dc:creator>LOREDO NARCIANDI, JOSE CARLOS</dc:creator>
<dc:creator>Castro Tejerina, Jorge</dc:creator>
<dc:creator>Jiménez Alonso, Belén</dc:creator>
<dc:creator>Sánchez Martínez, Iván</dc:creator>
<dc:subject>David Cronenberg</dc:subject>
<dc:subject>nueva carne</dc:subject>
<dc:subject>subjetividad</dc:subject>
<dc:subject>cuerpo</dc:subject>
<dc:subject>estructura psico-fisiológica</dc:subject>
<dc:subject>David Cronenberg</dc:subject>
<dc:subject>new flesh</dc:subject>
<dc:subject>subjectivity</dc:subject>
<dc:subject>body</dc:subject>
<dc:subject>psycho-physiological structure</dc:subject>
<dc:description>El objetivo de este artículo ha sido realizar un análisis psicológico del cine de David Cronenberg, siguiendo dos puntos de vista diferentes: uno conceptual, según el cual defendemos que la psicología puede definirse dentro de un sistema específico de categorías y puede beber de los análisis de distintos tipos de fenómenos artísticos o culturales; y otro temático, según el cual la “nueva carne” (una expresión estética basada en la transformación del cuerpo humano que ocurre normalmente por la fusión entre el organismo y la materia –la mayoría de las veces, tecnológica–) es el eje sobre el que giran las películas del autor canadiense. Específicamente, lo que nos ha interesado estudiar ha sido la teoría del sujeto cronenbergiana, atendiendo a su concepto de "cuerpo" y, como acabamos de apuntar, a la "nueva carne" como superación psico-fisiológica de la idea de subjetividad clásica, la estructura dualista que distingue entre mente y cuerpo.</dc:description>
<dc:description>A psychological analysis of David Cronenberg’s films is undertaken in the paper. Two different points of view are adopted: a) conceptual, in which we consider that it is possible to define psychology within a specific category system, and that it may incorporate into its statements the results of analysing different types of artistic or cultural phenomena; and b) thematic: in which "new flesh" (referring to an aesthetic expression based on the transformation of the human body that normally occurs from fusing organism and matter –in most cases, technologically–) is the central concept in Cronenberg’s films. More specifically, we have approached Cronenberg’s theory of the subject through his concepts of ‘body’ and ‘new flesh’, taken as a psycho-physiological way of overcoming the classic idea of subjectivity –the dualist structure that distinguishes between mind and body.</dc:description>
<dc:date>2024-01-17T09:10:59Z</dc:date>
<dc:date>2024-01-17T09:10:59Z</dc:date>
<dc:date>2005-05</dc:date>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/acceptedVersion</dc:type>
<dc:identifier>Loredo, J. C. [José Carlos], Castro, J.[Jorge], Jiménez, B. [Belén] & Sánchez, I. [Iván]. (2005). 'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg. Estudios de Psicología, 26 (2), 271-283. doi: 10.1174/0210939054024911</dc:identifier>
<dc:identifier>0210-9395</dc:identifier>
<dc:identifier>http://hdl.handle.net/10609/149397</dc:identifier>
<dc:identifier>https://doi.org/10.1174/0210939054024911</dc:identifier>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:relation>Estudios de Psicología, 2005, 26 (2)</dc:relation>
<dc:relation>https://doi.org/10.1174/0210939054024911</dc:relation>
<dc:rights>© The Authors</dc:rights>
<dc:rights>info:eu-repo/semantics/openAccess</dc:rights>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:publisher>SAGE</dc:publisher>
</oai_dc:dc>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<d:DIDL schemaLocation="urn:mpeg:mpeg21:2002:02-DIDL-NS http://standards.iso.org/ittf/PubliclyAvailableStandards/MPEG-21_schema_files/did/didl.xsd">
<d:DIDLInfo>
<dcterms:created schemaLocation="http://purl.org/dc/terms/ http://dublincore.org/schemas/xmls/qdc/dcterms.xsd">2024-01-17T09:10:59Z</dcterms:created>
</d:DIDLInfo>
<d:Item id="hdl_10609_149397">
<d:Descriptor>
<d:Statement mimeType="application/xml; charset=utf-8">
<dii:Identifier schemaLocation="urn:mpeg:mpeg21:2002:01-DII-NS http://standards.iso.org/ittf/PubliclyAvailableStandards/MPEG-21_schema_files/dii/dii.xsd">urn:hdl:10609/149397</dii:Identifier>
</d:Statement>
</d:Descriptor>
<d:Descriptor>
<d:Statement mimeType="application/xml; charset=utf-8">
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg</dc:title>
<dc:creator>LOREDO NARCIANDI, JOSE CARLOS</dc:creator>
<dc:creator>Castro Tejerina, Jorge</dc:creator>
<dc:creator>Jiménez Alonso, Belén</dc:creator>
<dc:creator>Sánchez Martínez, Iván</dc:creator>
<dc:subject>David Cronenberg</dc:subject>
<dc:subject>nueva carne</dc:subject>
<dc:subject>subjetividad</dc:subject>
<dc:subject>cuerpo</dc:subject>
<dc:subject>estructura psico-fisiológica</dc:subject>
<dc:subject>David Cronenberg</dc:subject>
<dc:subject>new flesh</dc:subject>
<dc:subject>subjectivity</dc:subject>
<dc:subject>body</dc:subject>
<dc:subject>psycho-physiological structure</dc:subject>
<dc:description>El objetivo de este artículo ha sido realizar un análisis psicológico del cine de David Cronenberg, siguiendo dos puntos de vista diferentes: uno conceptual, según el cual defendemos que la psicología puede definirse dentro de un sistema específico de categorías y puede beber de los análisis de distintos tipos de fenómenos artísticos o culturales; y otro temático, según el cual la “nueva carne” (una expresión estética basada en la transformación del cuerpo humano que ocurre normalmente por la fusión entre el organismo y la materia –la mayoría de las veces, tecnológica–) es el eje sobre el que giran las películas del autor canadiense. Específicamente, lo que nos ha interesado estudiar ha sido la teoría del sujeto cronenbergiana, atendiendo a su concepto de "cuerpo" y, como acabamos de apuntar, a la "nueva carne" como superación psico-fisiológica de la idea de subjetividad clásica, la estructura dualista que distingue entre mente y cuerpo.</dc:description>
<dc:description>A psychological analysis of David Cronenberg’s films is undertaken in the paper. Two different points of view are adopted: a) conceptual, in which we consider that it is possible to define psychology within a specific category system, and that it may incorporate into its statements the results of analysing different types of artistic or cultural phenomena; and b) thematic: in which "new flesh" (referring to an aesthetic expression based on the transformation of the human body that normally occurs from fusing organism and matter –in most cases, technologically–) is the central concept in Cronenberg’s films. More specifically, we have approached Cronenberg’s theory of the subject through his concepts of ‘body’ and ‘new flesh’, taken as a psycho-physiological way of overcoming the classic idea of subjectivity –the dualist structure that distinguishes between mind and body.</dc:description>
<dc:date>2024-01-17T09:10:59Z</dc:date>
<dc:date>2024-01-17T09:10:59Z</dc:date>
<dc:date>2005-05</dc:date>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/acceptedVersion</dc:type>
<dc:identifier>Loredo, J. C. [José Carlos], Castro, J.[Jorge], Jiménez, B. [Belén] & Sánchez, I. [Iván]. (2005). 'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg. Estudios de Psicología, 26 (2), 271-283. doi: 10.1174/0210939054024911</dc:identifier>
<dc:identifier>0210-9395</dc:identifier>
<dc:identifier>http://hdl.handle.net/10609/149397</dc:identifier>
<dc:identifier>https://doi.org/10.1174/0210939054024911</dc:identifier>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:relation>Estudios de Psicología, 2005, 26 (2)</dc:relation>
<dc:relation>https://doi.org/10.1174/0210939054024911</dc:relation>
<dc:rights>info:eu-repo/semantics/openAccess</dc:rights>
<dc:rights>© The Authors</dc:rights>
<dc:publisher>SAGE</dc:publisher>
</oai_dc:dc>
</d:Statement>
</d:Descriptor>
<d:Component id="10609_149397_1">
</d:Component>
</d:Item>
</d:DIDL>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<dim:dim schemaLocation="http://www.dspace.org/xmlns/dspace/dim http://www.dspace.org/schema/dim.xsd">
<dim:field authority="7a51c89a-9823-42a8-bd2c-b80d90b40169" confidence="600" element="contributor" mdschema="dc" qualifier="author">LOREDO NARCIANDI, JOSE CARLOS</dim:field>
<dim:field authority="69ece502-dc55-4c36-91f6-88b62336d7f2" confidence="600" element="contributor" mdschema="dc" qualifier="author">Castro Tejerina, Jorge</dim:field>
<dim:field authority="e5d534e5-c6f2-465e-a3b9-eba05641a26c" confidence="600" element="contributor" mdschema="dc" qualifier="author">Jiménez Alonso, Belén</dim:field>
<dim:field authority="13511260-b1b6-45d2-bb47-8091884f91ab" confidence="600" element="contributor" mdschema="dc" qualifier="author">Sánchez Martínez, Iván</dim:field>
<dim:field element="date" mdschema="dc" qualifier="accessioned">2024-01-17T09:10:59Z</dim:field>
<dim:field element="date" mdschema="dc" qualifier="available">2024-01-17T09:10:59Z</dim:field>
<dim:field element="date" mdschema="dc" qualifier="issued">2005-05</dim:field>
<dim:field element="identifier" mdschema="dc" qualifier="citation">Loredo, J. C. [José Carlos], Castro, J.[Jorge], Jiménez, B. [Belén] & Sánchez, I. [Iván]. (2005). 'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg. Estudios de Psicología, 26 (2), 271-283. doi: 10.1174/0210939054024911</dim:field>
<dim:field element="identifier" mdschema="dc" qualifier="issn">0210-9395</dim:field>
<dim:field element="identifier" mdschema="dc" qualifier="uri">http://hdl.handle.net/10609/149397</dim:field>
<dim:field element="identifier" mdschema="dc" qualifier="doi">https://doi.org/10.1174/0210939054024911</dim:field>
<dim:field element="description" lang="es" mdschema="dc" qualifier="abstract">El objetivo de este artículo ha sido realizar un análisis psicológico del cine de David Cronenberg, siguiendo dos puntos de vista diferentes: uno conceptual, según el cual defendemos que la psicología puede definirse dentro de un sistema específico de categorías y puede beber de los análisis de distintos tipos de fenómenos artísticos o culturales; y otro temático, según el cual la “nueva carne” (una expresión estética basada en la transformación del cuerpo humano que ocurre normalmente por la fusión entre el organismo y la materia –la mayoría de las veces, tecnológica–) es el eje sobre el que giran las películas del autor canadiense. Específicamente, lo que nos ha interesado estudiar ha sido la teoría del sujeto cronenbergiana, atendiendo a su concepto de "cuerpo" y, como acabamos de apuntar, a la "nueva carne" como superación psico-fisiológica de la idea de subjetividad clásica, la estructura dualista que distingue entre mente y cuerpo.</dim:field>
<dim:field element="description" lang="en" mdschema="dc" qualifier="abstract">A psychological analysis of David Cronenberg’s films is undertaken in the paper. Two different points of view are adopted: a) conceptual, in which we consider that it is possible to define psychology within a specific category system, and that it may incorporate into its statements the results of analysing different types of artistic or cultural phenomena; and b) thematic: in which "new flesh" (referring to an aesthetic expression based on the transformation of the human body that normally occurs from fusing organism and matter –in most cases, technologically–) is the central concept in Cronenberg’s films. More specifically, we have approached Cronenberg’s theory of the subject through his concepts of ‘body’ and ‘new flesh’, taken as a psycho-physiological way of overcoming the classic idea of subjectivity –the dualist structure that distinguishes between mind and body.</dim:field>
<dim:field element="format" lang="ca" mdschema="dc" qualifier="mimetype">application/pdf</dim:field>
<dim:field element="language" lang="es" mdschema="dc" qualifier="iso">spa</dim:field>
<dim:field element="publisher" lang="ca" mdschema="dc">SAGE</dim:field>
<dim:field element="relation" lang="ca" mdschema="dc" qualifier="ispartof">Estudios de Psicología, 2005, 26 (2)</dim:field>
<dim:field element="relation" mdschema="dc" qualifier="uri">https://doi.org/10.1174/0210939054024911</dim:field>
<dim:field element="rights" mdschema="dc">© The Authors</dim:field>
<dim:field element="rights" mdschema="dc" qualifier="accessRights">info:eu-repo/semantics/openAccess</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="es" mdschema="dc">David Cronenberg</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="es" mdschema="dc">nueva carne</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="es" mdschema="dc">subjetividad</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="es" mdschema="dc">cuerpo</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="es" mdschema="dc">estructura psico-fisiológica</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="en" mdschema="dc">David Cronenberg</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="en" mdschema="dc">new flesh</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="en" mdschema="dc">subjectivity</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="en" mdschema="dc">body</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="en" mdschema="dc">psycho-physiological structure</dim:field>
<dim:field element="title" lang="es" mdschema="dc">'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg</dim:field>
<dim:field element="title" lang="en" mdschema="dc" qualifier="alternative">"New Flesh" and psychology: The example of Cronenberg' cinema</dim:field>
<dim:field element="type" lang="ca" mdschema="dc">info:eu-repo/semantics/article</dim:field>
<dim:field element="type" mdschema="dc">info:eu-repo/semantics/acceptedVersion</dim:field>
<dim:field element="gir" mdschema="dc" qualifier="id">AR/0000010094</dim:field>
</dim:dim>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<thesis schemaLocation="http://www.ndltd.org/standards/metadata/etdms/1.0/ http://www.ndltd.org/standards/metadata/etdms/1.0/etdms.xsd">
<title>'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg</title>
<creator>LOREDO NARCIANDI, JOSE CARLOS</creator>
<creator>Castro Tejerina, Jorge</creator>
<creator>Jiménez Alonso, Belén</creator>
<creator>Sánchez Martínez, Iván</creator>
<subject>David Cronenberg</subject>
<subject>nueva carne</subject>
<subject>subjetividad</subject>
<subject>cuerpo</subject>
<subject>estructura psico-fisiológica</subject>
<subject>David Cronenberg</subject>
<subject>new flesh</subject>
<subject>subjectivity</subject>
<subject>body</subject>
<subject>psycho-physiological structure</subject>
<description>El objetivo de este artículo ha sido realizar un análisis psicológico del cine de David Cronenberg, siguiendo dos puntos de vista diferentes: uno conceptual, según el cual defendemos que la psicología puede definirse dentro de un sistema específico de categorías y puede beber de los análisis de distintos tipos de fenómenos artísticos o culturales; y otro temático, según el cual la “nueva carne” (una expresión estética basada en la transformación del cuerpo humano que ocurre normalmente por la fusión entre el organismo y la materia –la mayoría de las veces, tecnológica–) es el eje sobre el que giran las películas del autor canadiense. Específicamente, lo que nos ha interesado estudiar ha sido la teoría del sujeto cronenbergiana, atendiendo a su concepto de "cuerpo" y, como acabamos de apuntar, a la "nueva carne" como superación psico-fisiológica de la idea de subjetividad clásica, la estructura dualista que distingue entre mente y cuerpo.</description>
<description>A psychological analysis of David Cronenberg’s films is undertaken in the paper. Two different points of view are adopted: a) conceptual, in which we consider that it is possible to define psychology within a specific category system, and that it may incorporate into its statements the results of analysing different types of artistic or cultural phenomena; and b) thematic: in which "new flesh" (referring to an aesthetic expression based on the transformation of the human body that normally occurs from fusing organism and matter –in most cases, technologically–) is the central concept in Cronenberg’s films. More specifically, we have approached Cronenberg’s theory of the subject through his concepts of ‘body’ and ‘new flesh’, taken as a psycho-physiological way of overcoming the classic idea of subjectivity –the dualist structure that distinguishes between mind and body.</description>
<date>2024-01-17</date>
<date>2024-01-17</date>
<date>2005-05</date>
<type>info:eu-repo/semantics/article</type>
<type>info:eu-repo/semantics/acceptedVersion</type>
<identifier>Loredo, J. C. [José Carlos], Castro, J.[Jorge], Jiménez, B. [Belén] & Sánchez, I. [Iván]. (2005). 'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg. Estudios de Psicología, 26 (2), 271-283. doi: 10.1174/0210939054024911</identifier>
<identifier>0210-9395</identifier>
<identifier>http://hdl.handle.net/10609/149397</identifier>
<identifier>https://doi.org/10.1174/0210939054024911</identifier>
<language>spa</language>
<relation>Estudios de Psicología, 2005, 26 (2)</relation>
<relation>https://doi.org/10.1174/0210939054024911</relation>
<rights>info:eu-repo/semantics/openAccess</rights>
<rights>© The Authors</rights>
<publisher>SAGE</publisher>
</thesis>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<record schemaLocation="http://www.loc.gov/MARC21/slim http://www.loc.gov/standards/marcxml/schema/MARC21slim.xsd">
<leader>00925njm 22002777a 4500</leader>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="042">
<subfield code="a">dc</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="720">
<subfield code="a">LOREDO NARCIANDI, JOSE CARLOS</subfield>
<subfield code="e">author</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="720">
<subfield code="a">Castro Tejerina, Jorge</subfield>
<subfield code="e">author</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="720">
<subfield code="a">Jiménez Alonso, Belén</subfield>
<subfield code="e">author</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="720">
<subfield code="a">Sánchez Martínez, Iván</subfield>
<subfield code="e">author</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="260">
<subfield code="c">2005-05</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="520">
<subfield code="a">El objetivo de este artículo ha sido realizar un análisis psicológico del cine de David Cronenberg, siguiendo dos puntos de vista diferentes: uno conceptual, según el cual defendemos que la psicología puede definirse dentro de un sistema específico de categorías y puede beber de los análisis de distintos tipos de fenómenos artísticos o culturales; y otro temático, según el cual la “nueva carne” (una expresión estética basada en la transformación del cuerpo humano que ocurre normalmente por la fusión entre el organismo y la materia –la mayoría de las veces, tecnológica–) es el eje sobre el que giran las películas del autor canadiense. Específicamente, lo que nos ha interesado estudiar ha sido la teoría del sujeto cronenbergiana, atendiendo a su concepto de "cuerpo" y, como acabamos de apuntar, a la "nueva carne" como superación psico-fisiológica de la idea de subjetividad clásica, la estructura dualista que distingue entre mente y cuerpo.</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="520">
<subfield code="a">A psychological analysis of David Cronenberg’s films is undertaken in the paper. Two different points of view are adopted: a) conceptual, in which we consider that it is possible to define psychology within a specific category system, and that it may incorporate into its statements the results of analysing different types of artistic or cultural phenomena; and b) thematic: in which "new flesh" (referring to an aesthetic expression based on the transformation of the human body that normally occurs from fusing organism and matter –in most cases, technologically–) is the central concept in Cronenberg’s films. More specifically, we have approached Cronenberg’s theory of the subject through his concepts of ‘body’ and ‘new flesh’, taken as a psycho-physiological way of overcoming the classic idea of subjectivity –the dualist structure that distinguishes between mind and body.</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="8" ind2=" " tag="024">
<subfield code="a">Loredo, J. C. [José Carlos], Castro, J.[Jorge], Jiménez, B. [Belén] & Sánchez, I. [Iván]. (2005). 'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg. Estudios de Psicología, 26 (2), 271-283. doi: 10.1174/0210939054024911</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="8" ind2=" " tag="024">
<subfield code="a">0210-9395</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="8" ind2=" " tag="024">
<subfield code="a">http://hdl.handle.net/10609/149397</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="8" ind2=" " tag="024">
<subfield code="a">https://doi.org/10.1174/0210939054024911</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">David Cronenberg</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">nueva carne</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">subjetividad</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">cuerpo</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">estructura psico-fisiológica</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">David Cronenberg</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">new flesh</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">subjectivity</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">body</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">psycho-physiological structure</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="0" ind2="0" tag="245">
<subfield code="a">'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg</subfield>
</datafield>
</record>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<mets ID=" DSpace_ITEM_10609-149397" OBJID=" hdl:10609/149397" PROFILE="DSpace METS SIP Profile 1.0" TYPE="DSpace ITEM" schemaLocation="http://www.loc.gov/METS/ http://www.loc.gov/standards/mets/mets.xsd">
<metsHdr CREATEDATE="2024-04-06T02:46:05Z">
<agent ROLE="CUSTODIAN" TYPE="ORGANIZATION">
<name>Repositori Institucional (O2)</name>
</agent>
</metsHdr>
<dmdSec ID="DMD_10609_149397">
<mdWrap MDTYPE="MODS">
<xmlData schemaLocation="http://www.loc.gov/mods/v3 http://www.loc.gov/standards/mods/v3/mods-3-1.xsd">
<mods:mods schemaLocation="http://www.loc.gov/mods/v3 http://www.loc.gov/standards/mods/v3/mods-3-1.xsd">
<mods:name>
<mods:role>
<mods:roleTerm type="text">author</mods:roleTerm>
</mods:role>
<mods:namePart>LOREDO NARCIANDI, JOSE CARLOS</mods:namePart>
</mods:name>
<mods:name>
<mods:role>
<mods:roleTerm type="text">author</mods:roleTerm>
</mods:role>
<mods:namePart>Castro Tejerina, Jorge</mods:namePart>
</mods:name>
<mods:name>
<mods:role>
<mods:roleTerm type="text">author</mods:roleTerm>
</mods:role>
<mods:namePart>Jiménez Alonso, Belén</mods:namePart>
</mods:name>
<mods:name>
<mods:role>
<mods:roleTerm type="text">author</mods:roleTerm>
</mods:role>
<mods:namePart>Sánchez Martínez, Iván</mods:namePart>
</mods:name>
<mods:extension>
<mods:dateAccessioned encoding="iso8601">2024-01-17T09:10:59Z</mods:dateAccessioned>
</mods:extension>
<mods:extension>
<mods:dateAvailable encoding="iso8601">2024-01-17T09:10:59Z</mods:dateAvailable>
</mods:extension>
<mods:originInfo>
<mods:dateIssued encoding="iso8601">2005-05</mods:dateIssued>
</mods:originInfo>
<mods:identifier type="citation">Loredo, J. C. [José Carlos], Castro, J.[Jorge], Jiménez, B. [Belén] & Sánchez, I. [Iván]. (2005). 'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg. Estudios de Psicología, 26 (2), 271-283. doi: 10.1174/0210939054024911</mods:identifier>
<mods:identifier type="issn">0210-9395</mods:identifier>
<mods:identifier type="uri">http://hdl.handle.net/10609/149397</mods:identifier>
<mods:identifier type="doi">https://doi.org/10.1174/0210939054024911</mods:identifier>
<mods:abstract>El objetivo de este artículo ha sido realizar un análisis psicológico del cine de David Cronenberg, siguiendo dos puntos de vista diferentes: uno conceptual, según el cual defendemos que la psicología puede definirse dentro de un sistema específico de categorías y puede beber de los análisis de distintos tipos de fenómenos artísticos o culturales; y otro temático, según el cual la “nueva carne” (una expresión estética basada en la transformación del cuerpo humano que ocurre normalmente por la fusión entre el organismo y la materia –la mayoría de las veces, tecnológica–) es el eje sobre el que giran las películas del autor canadiense. Específicamente, lo que nos ha interesado estudiar ha sido la teoría del sujeto cronenbergiana, atendiendo a su concepto de "cuerpo" y, como acabamos de apuntar, a la "nueva carne" como superación psico-fisiológica de la idea de subjetividad clásica, la estructura dualista que distingue entre mente y cuerpo.</mods:abstract>
<mods:abstract>A psychological analysis of David Cronenberg’s films is undertaken in the paper. Two different points of view are adopted: a) conceptual, in which we consider that it is possible to define psychology within a specific category system, and that it may incorporate into its statements the results of analysing different types of artistic or cultural phenomena; and b) thematic: in which "new flesh" (referring to an aesthetic expression based on the transformation of the human body that normally occurs from fusing organism and matter –in most cases, technologically–) is the central concept in Cronenberg’s films. More specifically, we have approached Cronenberg’s theory of the subject through his concepts of ‘body’ and ‘new flesh’, taken as a psycho-physiological way of overcoming the classic idea of subjectivity –the dualist structure that distinguishes between mind and body.</mods:abstract>
<mods:language>
<mods:languageTerm authority="rfc3066">spa</mods:languageTerm>
</mods:language>
<mods:accessCondition type="useAndReproduction">© The Authors</mods:accessCondition>
<mods:subject>
<mods:topic>David Cronenberg</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>nueva carne</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>subjetividad</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>cuerpo</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>estructura psico-fisiológica</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>David Cronenberg</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>new flesh</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>subjectivity</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>body</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>psycho-physiological structure</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:titleInfo>
<mods:title>'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg</mods:title>
</mods:titleInfo>
<mods:genre>info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/acceptedVersion</mods:genre>
</mods:mods>
</xmlData>
</mdWrap>
</dmdSec>
<amdSec ID="FO_10609_149397_1">
<techMD ID="TECH_O_10609_149397_1">
<mdWrap MDTYPE="PREMIS">
<xmlData schemaLocation="http://www.loc.gov/standards/premis http://www.loc.gov/standards/premis/PREMIS-v1-0.xsd">
<premis:premis>
<premis:object>
<premis:objectIdentifier>
<premis:objectIdentifierType>URL</premis:objectIdentifierType>
<premis:objectIdentifierValue>https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/149397/1/Jimenez_EP_Carne.pdf</premis:objectIdentifierValue>
</premis:objectIdentifier>
<premis:objectCategory>File</premis:objectCategory>
<premis:objectCharacteristics>
<premis:fixity>
<premis:messageDigestAlgorithm>MD5</premis:messageDigestAlgorithm>
<premis:messageDigest>bb7f39b4696b27b585998ab0de8198e9</premis:messageDigest>
</premis:fixity>
<premis:size>1481619</premis:size>
<premis:format>
<premis:formatDesignation>
<premis:formatName>application/pdf</premis:formatName>
</premis:formatDesignation>
</premis:format>
</premis:objectCharacteristics>
<premis:originalName>Jimenez_EP_Carne.pdf</premis:originalName>
</premis:object>
</premis:premis>
</xmlData>
</mdWrap>
</techMD>
</amdSec>
<fileSec>
<fileGrp USE="ORIGINAL">
<file ADMID="FO_10609_149397_1" CHECKSUM="bb7f39b4696b27b585998ab0de8198e9" CHECKSUMTYPE="MD5" GROUPID="GROUP_BITSTREAM_10609_149397_1" ID="BITSTREAM_ORIGINAL_10609_149397_1" MIMETYPE="application/pdf" SEQ="1" SIZE="1481619">
</file>
</fileGrp>
</fileSec>
<structMap LABEL="DSpace Object" TYPE="LOGICAL">
<div ADMID="DMD_10609_149397" TYPE="DSpace Object Contents">
<div TYPE="DSpace BITSTREAM">
</div>
</div>
</structMap>
</mets>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<mods:mods schemaLocation="http://www.loc.gov/mods/v3 http://www.loc.gov/standards/mods/v3/mods-3-1.xsd">
<mods:name>
<mods:namePart>LOREDO NARCIANDI, JOSE CARLOS</mods:namePart>
</mods:name>
<mods:name>
<mods:namePart>Castro Tejerina, Jorge</mods:namePart>
</mods:name>
<mods:name>
<mods:namePart>Jiménez Alonso, Belén</mods:namePart>
</mods:name>
<mods:name>
<mods:namePart>Sánchez Martínez, Iván</mods:namePart>
</mods:name>
<mods:extension>
<mods:dateAvailable encoding="iso8601">2024-01-17T09:10:59Z</mods:dateAvailable>
</mods:extension>
<mods:extension>
<mods:dateAccessioned encoding="iso8601">2024-01-17T09:10:59Z</mods:dateAccessioned>
</mods:extension>
<mods:originInfo>
<mods:dateIssued encoding="iso8601">2005-05</mods:dateIssued>
</mods:originInfo>
<mods:identifier type="citation">Loredo, J. C. [José Carlos], Castro, J.[Jorge], Jiménez, B. [Belén] & Sánchez, I. [Iván]. (2005). 'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg. Estudios de Psicología, 26 (2), 271-283. doi: 10.1174/0210939054024911</mods:identifier>
<mods:identifier type="issn">0210-9395</mods:identifier>
<mods:identifier type="uri">http://hdl.handle.net/10609/149397</mods:identifier>
<mods:identifier type="doi">https://doi.org/10.1174/0210939054024911</mods:identifier>
<mods:abstract>El objetivo de este artículo ha sido realizar un análisis psicológico del cine de David Cronenberg, siguiendo dos puntos de vista diferentes: uno conceptual, según el cual defendemos que la psicología puede definirse dentro de un sistema específico de categorías y puede beber de los análisis de distintos tipos de fenómenos artísticos o culturales; y otro temático, según el cual la “nueva carne” (una expresión estética basada en la transformación del cuerpo humano que ocurre normalmente por la fusión entre el organismo y la materia –la mayoría de las veces, tecnológica–) es el eje sobre el que giran las películas del autor canadiense. Específicamente, lo que nos ha interesado estudiar ha sido la teoría del sujeto cronenbergiana, atendiendo a su concepto de "cuerpo" y, como acabamos de apuntar, a la "nueva carne" como superación psico-fisiológica de la idea de subjetividad clásica, la estructura dualista que distingue entre mente y cuerpo.</mods:abstract>
<mods:abstract>A psychological analysis of David Cronenberg’s films is undertaken in the paper. Two different points of view are adopted: a) conceptual, in which we consider that it is possible to define psychology within a specific category system, and that it may incorporate into its statements the results of analysing different types of artistic or cultural phenomena; and b) thematic: in which "new flesh" (referring to an aesthetic expression based on the transformation of the human body that normally occurs from fusing organism and matter –in most cases, technologically–) is the central concept in Cronenberg’s films. More specifically, we have approached Cronenberg’s theory of the subject through his concepts of ‘body’ and ‘new flesh’, taken as a psycho-physiological way of overcoming the classic idea of subjectivity –the dualist structure that distinguishes between mind and body.</mods:abstract>
<mods:language>
<mods:languageTerm>spa</mods:languageTerm>
</mods:language>
<mods:accessCondition type="useAndReproduction">info:eu-repo/semantics/openAccess</mods:accessCondition>
<mods:accessCondition type="useAndReproduction">© The Authors</mods:accessCondition>
<mods:subject>
<mods:topic>David Cronenberg</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>nueva carne</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>subjetividad</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>cuerpo</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>estructura psico-fisiológica</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>David Cronenberg</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>new flesh</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>subjectivity</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>body</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>psycho-physiological structure</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:titleInfo>
<mods:title>'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg</mods:title>
</mods:titleInfo>
<mods:genre>info:eu-repo/semantics/article</mods:genre>
<mods:genre>info:eu-repo/semantics/acceptedVersion</mods:genre>
</mods:mods>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<atom:entry schemaLocation="http://www.w3.org/2005/Atom http://www.kbcafe.com/rss/atom.xsd.xml">
<atom:id>http://hdl.handle.net/10609/149397/ore.xml</atom:id>
<atom:published>2024-01-17T09:10:59Z</atom:published>
<atom:updated>2024-01-17T09:10:59Z</atom:updated>
<atom:source>
<atom:generator>Repositori Institucional (O2)</atom:generator>
</atom:source>
<atom:title>'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg</atom:title>
<atom:author>
<atom:name>LOREDO NARCIANDI, JOSE CARLOS</atom:name>
</atom:author>
<atom:author>
<atom:name>Castro Tejerina, Jorge</atom:name>
</atom:author>
<atom:author>
<atom:name>Jiménez Alonso, Belén</atom:name>
</atom:author>
<atom:author>
<atom:name>Sánchez Martínez, Iván</atom:name>
</atom:author>
<oreatom:triples>
<rdf:Description about="http://hdl.handle.net/10609/149397/ore.xml#atom">
<dcterms:modified>2024-01-17T09:10:59Z</dcterms:modified>
</rdf:Description>
<rdf:Description about="https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/149397/1/Jimenez_EP_Carne.pdf">
<dcterms:description>ORIGINAL</dcterms:description>
</rdf:Description>
<rdf:Description about="https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/149397/2/Jimenez_EP_Carne.pdf.jpg">
<dcterms:description>THUMBNAIL</dcterms:description>
</rdf:Description>
</oreatom:triples>
</atom:entry>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<qdc:qualifieddc schemaLocation="http://purl.org/dc/elements/1.1/ http://dublincore.org/schemas/xmls/qdc/2006/01/06/dc.xsd http://purl.org/dc/terms/ http://dublincore.org/schemas/xmls/qdc/2006/01/06/dcterms.xsd http://dspace.org/qualifieddc/ http://www.ukoln.ac.uk/metadata/dcmi/xmlschema/qualifieddc.xsd">
<dc:title>'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg</dc:title>
<dc:creator>LOREDO NARCIANDI, JOSE CARLOS</dc:creator>
<dc:creator>Castro Tejerina, Jorge</dc:creator>
<dc:creator>Jiménez Alonso, Belén</dc:creator>
<dc:creator>Sánchez Martínez, Iván</dc:creator>
<dc:subject>David Cronenberg</dc:subject>
<dc:subject>nueva carne</dc:subject>
<dc:subject>subjetividad</dc:subject>
<dc:subject>cuerpo</dc:subject>
<dc:subject>estructura psico-fisiológica</dc:subject>
<dc:subject>David Cronenberg</dc:subject>
<dc:subject>new flesh</dc:subject>
<dc:subject>subjectivity</dc:subject>
<dc:subject>body</dc:subject>
<dc:subject>psycho-physiological structure</dc:subject>
<dcterms:abstract>El objetivo de este artículo ha sido realizar un análisis psicológico del cine de David Cronenberg, siguiendo dos puntos de vista diferentes: uno conceptual, según el cual defendemos que la psicología puede definirse dentro de un sistema específico de categorías y puede beber de los análisis de distintos tipos de fenómenos artísticos o culturales; y otro temático, según el cual la “nueva carne” (una expresión estética basada en la transformación del cuerpo humano que ocurre normalmente por la fusión entre el organismo y la materia –la mayoría de las veces, tecnológica–) es el eje sobre el que giran las películas del autor canadiense. Específicamente, lo que nos ha interesado estudiar ha sido la teoría del sujeto cronenbergiana, atendiendo a su concepto de "cuerpo" y, como acabamos de apuntar, a la "nueva carne" como superación psico-fisiológica de la idea de subjetividad clásica, la estructura dualista que distingue entre mente y cuerpo.</dcterms:abstract>
<dcterms:abstract>A psychological analysis of David Cronenberg’s films is undertaken in the paper. Two different points of view are adopted: a) conceptual, in which we consider that it is possible to define psychology within a specific category system, and that it may incorporate into its statements the results of analysing different types of artistic or cultural phenomena; and b) thematic: in which "new flesh" (referring to an aesthetic expression based on the transformation of the human body that normally occurs from fusing organism and matter –in most cases, technologically–) is the central concept in Cronenberg’s films. More specifically, we have approached Cronenberg’s theory of the subject through his concepts of ‘body’ and ‘new flesh’, taken as a psycho-physiological way of overcoming the classic idea of subjectivity –the dualist structure that distinguishes between mind and body.</dcterms:abstract>
<dcterms:dateAccepted>2024-01-17T09:10:59Z</dcterms:dateAccepted>
<dcterms:available>2024-01-17T09:10:59Z</dcterms:available>
<dcterms:created>2024-01-17T09:10:59Z</dcterms:created>
<dcterms:issued>2005-05</dcterms:issued>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/acceptedVersion</dc:type>
<dc:identifier>Loredo, J. C. [José Carlos], Castro, J.[Jorge], Jiménez, B. [Belén] & Sánchez, I. [Iván]. (2005). 'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg. Estudios de Psicología, 26 (2), 271-283. doi: 10.1174/0210939054024911</dc:identifier>
<dc:identifier>0210-9395</dc:identifier>
<dc:identifier>http://hdl.handle.net/10609/149397</dc:identifier>
<dc:identifier>https://doi.org/10.1174/0210939054024911</dc:identifier>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:relation>Estudios de Psicología, 2005, 26 (2)</dc:relation>
<dc:relation>https://doi.org/10.1174/0210939054024911</dc:relation>
<dc:rights>info:eu-repo/semantics/openAccess</dc:rights>
<dc:rights>© The Authors</dc:rights>
<dc:publisher>SAGE</dc:publisher>
</qdc:qualifieddc>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<rdf:RDF schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/rdf/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/rdf.xsd">
<ow:Publication about="oai:openaccess.uoc.edu:10609/149397">
<dc:title>'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg</dc:title>
<dc:creator>LOREDO NARCIANDI, JOSE CARLOS</dc:creator>
<dc:creator>Castro Tejerina, Jorge</dc:creator>
<dc:creator>Jiménez Alonso, Belén</dc:creator>
<dc:creator>Sánchez Martínez, Iván</dc:creator>
<dc:subject>David Cronenberg</dc:subject>
<dc:subject>nueva carne</dc:subject>
<dc:subject>subjetividad</dc:subject>
<dc:subject>cuerpo</dc:subject>
<dc:subject>estructura psico-fisiológica</dc:subject>
<dc:subject>David Cronenberg</dc:subject>
<dc:subject>new flesh</dc:subject>
<dc:subject>subjectivity</dc:subject>
<dc:subject>body</dc:subject>
<dc:subject>psycho-physiological structure</dc:subject>
<dc:description>El objetivo de este artículo ha sido realizar un análisis psicológico del cine de David Cronenberg, siguiendo dos puntos de vista diferentes: uno conceptual, según el cual defendemos que la psicología puede definirse dentro de un sistema específico de categorías y puede beber de los análisis de distintos tipos de fenómenos artísticos o culturales; y otro temático, según el cual la “nueva carne” (una expresión estética basada en la transformación del cuerpo humano que ocurre normalmente por la fusión entre el organismo y la materia –la mayoría de las veces, tecnológica–) es el eje sobre el que giran las películas del autor canadiense. Específicamente, lo que nos ha interesado estudiar ha sido la teoría del sujeto cronenbergiana, atendiendo a su concepto de "cuerpo" y, como acabamos de apuntar, a la "nueva carne" como superación psico-fisiológica de la idea de subjetividad clásica, la estructura dualista que distingue entre mente y cuerpo.</dc:description>
<dc:description>A psychological analysis of David Cronenberg’s films is undertaken in the paper. Two different points of view are adopted: a) conceptual, in which we consider that it is possible to define psychology within a specific category system, and that it may incorporate into its statements the results of analysing different types of artistic or cultural phenomena; and b) thematic: in which "new flesh" (referring to an aesthetic expression based on the transformation of the human body that normally occurs from fusing organism and matter –in most cases, technologically–) is the central concept in Cronenberg’s films. More specifically, we have approached Cronenberg’s theory of the subject through his concepts of ‘body’ and ‘new flesh’, taken as a psycho-physiological way of overcoming the classic idea of subjectivity –the dualist structure that distinguishes between mind and body.</dc:description>
<dc:date>2024-01-17T09:10:59Z</dc:date>
<dc:date>2024-01-17T09:10:59Z</dc:date>
<dc:date>2005-05</dc:date>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/acceptedVersion</dc:type>
<dc:identifier>Loredo, J. C. [José Carlos], Castro, J.[Jorge], Jiménez, B. [Belén] & Sánchez, I. [Iván]. (2005). 'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg. Estudios de Psicología, 26 (2), 271-283. doi: 10.1174/0210939054024911</dc:identifier>
<dc:identifier>0210-9395</dc:identifier>
<dc:identifier>http://hdl.handle.net/10609/149397</dc:identifier>
<dc:identifier>https://doi.org/10.1174/0210939054024911</dc:identifier>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:relation>Estudios de Psicología, 2005, 26 (2)</dc:relation>
<dc:relation>https://doi.org/10.1174/0210939054024911</dc:relation>
<dc:rights>info:eu-repo/semantics/openAccess</dc:rights>
<dc:rights>© The Authors</dc:rights>
<dc:publisher>SAGE</dc:publisher>
</ow:Publication>
</rdf:RDF>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<metadata schemaLocation="http://www.lyncode.com/xoai http://www.lyncode.com/xsd/xoai.xsd">
<element name="dc">
<element name="contributor">
<element name="author">
<element name="none">
<field name="value">LOREDO NARCIANDI, JOSE CARLOS</field>
<field name="authority">7a51c89a-9823-42a8-bd2c-b80d90b40169</field>
<field name="confidence">600</field>
<field name="value">Castro Tejerina, Jorge</field>
<field name="authority">69ece502-dc55-4c36-91f6-88b62336d7f2</field>
<field name="confidence">600</field>
<field name="value">Jiménez Alonso, Belén</field>
<field name="authority">e5d534e5-c6f2-465e-a3b9-eba05641a26c</field>
<field name="confidence">600</field>
<field name="value">Sánchez Martínez, Iván</field>
<field name="authority">13511260-b1b6-45d2-bb47-8091884f91ab</field>
<field name="confidence">600</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="date">
<element name="accessioned">
<element name="none">
<field name="value">2024-01-17T09:10:59Z</field>
</element>
</element>
<element name="available">
<element name="none">
<field name="value">2024-01-17T09:10:59Z</field>
</element>
</element>
<element name="issued">
<element name="none">
<field name="value">2005-05</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="identifier">
<element name="citation">
<element name="none">
<field name="value">Loredo, J. C. [José Carlos], Castro, J.[Jorge], Jiménez, B. [Belén] & Sánchez, I. [Iván]. (2005). 'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg. Estudios de Psicología, 26 (2), 271-283. doi: 10.1174/0210939054024911</field>
</element>
</element>
<element name="issn">
<element name="none">
<field name="value">0210-9395</field>
</element>
</element>
<element name="uri">
<element name="none">
<field name="value">http://hdl.handle.net/10609/149397</field>
</element>
</element>
<element name="doi">
<element name="none">
<field name="value">https://doi.org/10.1174/0210939054024911</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="description">
<element name="abstract">
<element name="es">
<field name="value">El objetivo de este artículo ha sido realizar un análisis psicológico del cine de David Cronenberg, siguiendo dos puntos de vista diferentes: uno conceptual, según el cual defendemos que la psicología puede definirse dentro de un sistema específico de categorías y puede beber de los análisis de distintos tipos de fenómenos artísticos o culturales; y otro temático, según el cual la “nueva carne” (una expresión estética basada en la transformación del cuerpo humano que ocurre normalmente por la fusión entre el organismo y la materia –la mayoría de las veces, tecnológica–) es el eje sobre el que giran las películas del autor canadiense. Específicamente, lo que nos ha interesado estudiar ha sido la teoría del sujeto cronenbergiana, atendiendo a su concepto de "cuerpo" y, como acabamos de apuntar, a la "nueva carne" como superación psico-fisiológica de la idea de subjetividad clásica, la estructura dualista que distingue entre mente y cuerpo.</field>
</element>
<element name="en">
<field name="value">A psychological analysis of David Cronenberg’s films is undertaken in the paper. Two different points of view are adopted: a) conceptual, in which we consider that it is possible to define psychology within a specific category system, and that it may incorporate into its statements the results of analysing different types of artistic or cultural phenomena; and b) thematic: in which "new flesh" (referring to an aesthetic expression based on the transformation of the human body that normally occurs from fusing organism and matter –in most cases, technologically–) is the central concept in Cronenberg’s films. More specifically, we have approached Cronenberg’s theory of the subject through his concepts of ‘body’ and ‘new flesh’, taken as a psycho-physiological way of overcoming the classic idea of subjectivity –the dualist structure that distinguishes between mind and body.</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="format">
<element name="mimetype">
<element name="ca">
<field name="value">application/pdf</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="language">
<element name="iso">
<element name="es">
<field name="value">spa</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="publisher">
<element name="ca">
<field name="value">SAGE</field>
</element>
</element>
<element name="relation">
<element name="ispartof">
<element name="ca">
<field name="value">Estudios de Psicología, 2005, 26 (2)</field>
</element>
</element>
<element name="uri">
<element name="none">
<field name="value">https://doi.org/10.1174/0210939054024911</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="rights">
<element name="none">
<field name="value">© The Authors</field>
</element>
<element name="accessRights">
<element name="none">
<field name="value">info:eu-repo/semantics/openAccess</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="subject">
<element name="es">
<field name="value">David Cronenberg</field>
<field name="value">nueva carne</field>
<field name="value">subjetividad</field>
<field name="value">cuerpo</field>
<field name="value">estructura psico-fisiológica</field>
</element>
<element name="en">
<field name="value">David Cronenberg</field>
<field name="value">new flesh</field>
<field name="value">subjectivity</field>
<field name="value">body</field>
<field name="value">psycho-physiological structure</field>
</element>
</element>
<element name="title">
<element name="es">
<field name="value">'Nueva carne' y Psicología: el ejemplo cinematográfico de Cronenberg</field>
</element>
<element name="alternative">
<element name="en">
<field name="value">"New Flesh" and psychology: The example of Cronenberg' cinema</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="type">
<element name="ca">
<field name="value">info:eu-repo/semantics/article</field>
</element>
<element name="none">
<field name="value">info:eu-repo/semantics/acceptedVersion</field>
</element>
</element>
<element name="gir">
<element name="id">
<element name="none">
<field name="value">AR/0000010094</field>
</element>
</element>
</element>
</element>
<element name="bundles">
<element name="bundle">
<field name="name">ORIGINAL</field>
<element name="bitstreams">
<element name="bitstream">
<field name="name">Jimenez_EP_Carne.pdf</field>
<field name="originalName">Jimenez_EP_Carne.pdf</field>
<field name="format">application/pdf</field>
<field name="size">1481619</field>
<field name="url">https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/149397/1/Jimenez_EP_Carne.pdf</field>
<field name="checksum">bb7f39b4696b27b585998ab0de8198e9</field>
<field name="checksumAlgorithm">MD5</field>
<field name="sid">1</field>
<field name="drm">open access</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="bundle">
<field name="name">THUMBNAIL</field>
<element name="bitstreams">
<element name="bitstream">
<field name="name">Jimenez_EP_Carne.pdf.jpg</field>
<field name="originalName">Jimenez_EP_Carne.pdf.jpg</field>
<field name="description">Generated Thumbnail</field>
<field name="format">image/jpeg</field>
<field name="size">1747</field>
<field name="url">https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/149397/2/Jimenez_EP_Carne.pdf.jpg</field>
<field name="checksum">df02fca2f517d2221061a02c576b39f0</field>
<field name="checksumAlgorithm">MD5</field>
<field name="sid">2</field>
<field name="drm">open access</field>
</element>
</element>
</element>
</element>
<element name="others">
<field name="handle">10609/149397</field>
<field name="identifier">oai:openaccess.uoc.edu:10609/149397</field>
<field name="lastModifyDate">2024-01-18 03:33:09.486</field>
<field name="drm">open access</field>
</element>
<element name="repository">
<field name="name">Repositori Institucional (O2)</field>
<field name="mail">repositori@uoc.edu</field>
</element>
</metadata>