<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title lang="en-US">#Covid-19: A hashtag for examining reactions towards Europe in times of crisis. An analysis of tweets in Italian, Spanish, and French</dc:title>
<dc:title lang="es-ES">#COVID-19: un hashtag para analizar las reacciones en tiempos de crisis. Un estudio de los tweets en italiano, español y francés</dc:title>
<dc:creator>La Rocca, Gevisa</dc:creator>
<dc:creator>Greco, Francesca</dc:creator>
<dc:subject lang="en-US">COVID-19</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">emotional text mining</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">hashtag studies</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">public debate</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">Twitter</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">COVID-19</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">debate público</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">hashtag</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">extracción y análisis del contenido emocional</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">Twitter</dc:subject>
<dc:description lang="en-US">Hashtag research has established itself as a relevant research field, with various studies having analysed this polysemic collector in crisis and media events. Hashtags are used in social media, most specifically on Twitter. Further, between 2020 and 2021, hashtag studies linked to the COVID-19 pandemic have emerged. Accordingly, this study aimed to analyse the content of tweets during the first phase of the COVID-19 pandemic (March 4–11, 2020) that included the hashtag #Covid-19 in three different languages: Italian, Spanish, and French. For these analyses, we used emotional text mining. The goal of this study was to reconstruct the representation of the pandemic, of containment measures, and of Europe in tweets. We discussed the prevailing attitude towards Europe in times of crisis.</dc:description>
<dc:description lang="es-ES">La investigación de los hashtags se ha consolidado como un campo de investigación relevante con diversos estudios analizando crisis y eventos mediáticos. Los hashtags se utilizan en las redes sociales, más específicamente en Twitter. Entre 2020 y 2021 han surgido estudios de hashtags vinculados a la pandemia de COVID-19. El presente artículo se propone analizar el contenido de los tweets que incluían el hashtag #Covid-19 durante la primera fase de la pandemia de COVID-19 (del 4 al 11 de marzo de 2020) en tres idiomas diferentes: italiano, español y francés. Para estos análisis, se empleó la minería de texto emocional. El objetivo de este estudio fue reconstruir la representación de la pandemia, de las medidas de contención y de Europa en los tweets. De esta manera, se discute la actitud predominante hacia Europa en tiempos de crisis.</dc:description>
<dc:publisher lang="es-ES">Federación Española de Sociología</dc:publisher>
<dc:date>2022-09-30</dc:date>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/publishedVersion</dc:type>
<dc:type lang="es-ES">Secciones monográficas</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:format>text/xml</dc:format>
<dc:format>text/html</dc:format>
<dc:identifier>https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/90028</dc:identifier>
<dc:source lang="en-US">Spanish Journal of Sociology; Vol. 31 No. 4 (2022): Special issue on South European societies after the pandemic and miscellaneous articles; a128</dc:source>
<dc:source lang="es-ES">Revista Española de Sociología; Vol. 31 Núm. 4 (2022): Monográfico sobre las sociedades del Sur de Europa tras la pandemia y artículos de miscelánea; a128</dc:source>
<dc:source>2445-0367</dc:source>
<dc:source>1578-2824</dc:source>
<dc:language>eng</dc:language>
<dc:relation>https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/90028/69901</dc:relation>
<dc:relation>https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/90028/69952</dc:relation>
<dc:relation>https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/90028/70005</dc:relation>
<dc:rights lang="es-ES">Derechos de autor 2022 Gevisa La Rocca</dc:rights>
<dc:rights lang="es-ES">http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0</dc:rights>
</oai_dc:dc>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<record schemaLocation="http://www.loc.gov/MARC21/slim http://www.loc.gov/standards/marcxml/schema/MARC21slim.xsd">
<leader>nmb a2200000Iu 4500</leader>
<controlfield tag="008">"220930 2022 eng "</controlfield>
<datafield ind1="#" ind2="#" tag="022">
<subfield code="$a">2445-0367</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="#" ind2="#" tag="022">
<subfield code="$a">1578-2824</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="042">
<subfield code="a">dc</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="0" ind2="0" tag="245">
<subfield code="a">#COVID-19: un hashtag para analizar las reacciones en tiempos de crisis. Un estudio de los tweets en italiano, español y francés</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="1" ind2=" " tag="720">
<subfield code="a">La Rocca, Gevisa</subfield>
<subfield code="u">Faculty of Human and Social Sciences, Kore University of Enna</subfield>
<subfield code="0">https://orcid.org/0000-0003-2548-5473</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="1" ind2=" " tag="720">
<subfield code="a">Greco, Francesca</subfield>
<subfield code="u">Department of Education, University of Roma Tre</subfield>
<subfield code="0">https://orcid.org/0000-0002-6270-5693</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="520">
<subfield code="a">Hashtag research has established itself as a relevant research field, with various studies having analysed this polysemic collector in crisis and media events. Hashtags are used in social media, most specifically on Twitter. Further, between 2020 and 2021, hashtag studies linked to the COVID-19 pandemic have emerged. Accordingly, this study aimed to analyse the content of tweets during the first phase of the COVID-19 pandemic (March 4–11, 2020) that included the hashtag #Covid-19 in three different languages: Italian, Spanish, and French. For these analyses, we used emotional text mining. The goal of this study was to reconstruct the representation of the pandemic, of containment measures, and of Europe in tweets. We discussed the prevailing attitude towards Europe in times of crisis.</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="260">
<subfield code="b">Federación Española de Sociología</subfield>
</datafield>
<dataField ind1=" " ind2=" " tag="260">
<subfield code="c">2022-09-30 00:00:00</subfield>
</dataField>
<datafield ind1=" " ind2="7" tag="655">
<subfield code="a">Secciones monográficas</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="856">
<subfield code="q">application/pdf</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="856">
<subfield code="q">text/xml</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="856">
<subfield code="q">text/html</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="4" ind2="0" tag="856">
<subfield code="u">https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/90028</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="0" ind2=" " tag="786">
<subfield code="n">Revista Española de Sociología; Vol. 31 Núm. 4 (2022): Monográfico sobre las sociedades del Sur de Europa tras la pandemia y artículos de miscelánea</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="546">
<subfield code="a">eng</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="540">
<subfield code="a">Derechos de autor 2022 Gevisa La Rocca</subfield>
</datafield>
</record>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_marc catForm="u" encLvl="3" level="m" status="c" type="a" schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/1.1/oai_marc http://www.openarchives.org/OAI/1.1/oai_marc.xsd">
<fixfield id="008">"220930 2022 eng "</fixfield>
<varfield i1="#" i2="#" id="022">
<subfield label="$a">2445-0367</subfield>
</varfield>
<varfield i1="#" i2="#" id="022">
<subfield label="$a">1578-2824</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="042">
<subfield label="a">dc</subfield>
</varfield>
<varfield i1="0" i2="0" id="245">
<subfield label="a">#COVID-19: un hashtag para analizar las reacciones en tiempos de crisis. Un estudio de los tweets en italiano, español y francés</subfield>
</varfield>
<varfield i1="1" i2=" " id="720">
<subfield label="a">La Rocca, Gevisa</subfield>
<subfield label="u">Faculty of Human and Social Sciences, Kore University of Enna</subfield>
<subfield label="0">https://orcid.org/0000-0003-2548-5473</subfield>
</varfield>
<varfield i1="1" i2=" " id="720">
<subfield label="a">Greco, Francesca</subfield>
<subfield label="u">Department of Education, University of Roma Tre</subfield>
<subfield label="0">https://orcid.org/0000-0002-6270-5693</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="520">
<subfield label="a">Hashtag research has established itself as a relevant research field, with various studies having analysed this polysemic collector in crisis and media events. Hashtags are used in social media, most specifically on Twitter. Further, between 2020 and 2021, hashtag studies linked to the COVID-19 pandemic have emerged. Accordingly, this study aimed to analyse the content of tweets during the first phase of the COVID-19 pandemic (March 4–11, 2020) that included the hashtag #Covid-19 in three different languages: Italian, Spanish, and French. For these analyses, we used emotional text mining. The goal of this study was to reconstruct the representation of the pandemic, of containment measures, and of Europe in tweets. We discussed the prevailing attitude towards Europe in times of crisis.</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="260">
<subfield label="b">Federación Española de Sociología</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="260">
<subfield label="c">2022-09-30 00:00:00</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2="7" id="655">
<subfield label="a">Secciones monográficas</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="856">
<subfield label="q">application/pdf</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="856">
<subfield label="q">text/xml</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="856">
<subfield label="q">text/html</subfield>
</varfield>
<varfield i1="4" i2="0" id="856">
<subfield label="u">https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/90028</subfield>
</varfield>
<varfield i1="0" i2=" " id="786">
<subfield label="n">Revista Española de Sociología; Vol. 31 Núm. 4 (2022): Monográfico sobre las sociedades del Sur de Europa tras la pandemia y artículos de miscelánea</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="546">
<subfield label="a">eng</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="540">
<subfield label="a">Derechos de autor 2022 Gevisa La Rocca</subfield>
</varfield>
</oai_marc>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<rfc1807 schemaLocation="http://info.internet.isi.edu:80/in-notes/rfc/files/rfc1807.txt http://www.openarchives.org/OAI/1.1/rfc1807.xsd">
<bib-version>v2</bib-version>
<id>https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/90028</id>
<entry>2022-10-30T21:03:50Z</entry>
<organization>F</organization>
<organization>Vol. 31 Núm. 4 (2022): Monográfico sobre las sociedades del Sur de Europa tras la pandemia y artículos de miscelánea; a128</organization>
<title>#COVID-19: un hashtag para analizar las reacciones en tiempos de crisis. Un estudio de los tweets en italiano, español y francés</title>
<type>Secciones monográficas</type>
<author>La Rocca, Gevisa; Faculty of Human and Social Sciences, Kore University of Enna</author>
<author>Greco, Francesca; Department of Education, University of Roma Tre</author>
<date>2022-09-30</date>
<copyright>Todas las publicaciones de la Revista Española de Sociología se realizarán bajo una licencia abierta Creative Commons de Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Dicha licencia establece que los autores son los poseedores de los derechos de propiedad intelectual de sus trabajos, que pueden redistribuirse a cambio de un reconocimiento adecuado. Para más información de la licencia Creative Commons, consultar aquí.Una vez aceptado un artículo para su publicación, la Revista Española de Sociología solicitará al denominado "autor para la correspondencia" la aceptación de una licencia obligatoria Creative Commons incluida en un acuerdo o contrato de publicación.</copyright>
<other_access>url:https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/90028</other_access>
<language>Array</language>
<language>Array</language>
<abstract>La investigación de los hashtags se ha consolidado como un campo de investigación relevante con diversos estudios analizando crisis y eventos mediáticos. Los hashtags se utilizan en las redes sociales, más específicamente en Twitter. Entre 2020 y 2021 han surgido estudios de hashtags vinculados a la pandemia de COVID-19. El presente artículo se propone analizar el contenido de los tweets que incluían el hashtag #Covid-19 durante la primera fase de la pandemia de COVID-19 (del 4 al 11 de marzo de 2020) en tres idiomas diferentes: italiano, español y francés. Para estos análisis, se empleó la minería de texto emocional. El objetivo de este estudio fue reconstruir la representación de la pandemia, de las medidas de contención y de Europa en los tweets. De esta manera, se discute la actitud predominante hacia Europa en tiempos de crisis.</abstract>
</rfc1807>