<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>Modelo pedagógico de gestión formativa socio-cultural profesional para el empoderamiento estudiantil en la universidad de Tahoua</dc:title>
<dc:creator>Moustapha, Moussa</dc:creator>
<dc:creator>Castillo, Marcelo Remigio</dc:creator>
<dc:subject>Contextualización formativa</dc:subject>
<dc:subject>Gestión formativa profesional</dc:subject>
<dc:subject>Socio-cultural</dc:subject>
<dc:subject>Curriculum</dc:subject>
<dc:subject>Participación</dc:subject>
<dc:subject>Empoderamiento</dc:subject>
<dc:subject>contextualization</dc:subject>
<dc:subject>professional training</dc:subject>
<dc:subject>management</dc:subject>
<dc:subject>socio-cultural</dc:subject>
<dc:subject>curriculum</dc:subject>
<dc:subject>participation</dc:subject>
<dc:subject>empowerment</dc:subject>
<dc:description>New challenges that various universities both globally and locally are facing are not only related to professionally train skilled manpower, but also its harmonious adaptation to the socio-cultural reality and still compatible and competitive with a world that is economically, politically and culturally changing. This situation assumes that a new pedagogical and didactic paradigm accommodating socio-cultural realities and context for its sustainable and harmonious development and transformation must be developed. Tahoua University, focusing on a cultural context associated with French colonial dispensation, is still facing difficulties related to contextualization of its professional training, thereby leading not only to several shortcomings in its professional applications, but also in relation with economic and socio- cultural-historical context considered as limitation factors to socio-professional projection of universities and its outputs. The overall objective of this present article is to propose pedagogical and didactic model capable of contextualizing the professional practices through a process of appropriation of socio-cultural knowledge of the profession. Additionally, the context in which the professional is trained on one hand, and the practice of advanced scientific research on other hand, as the basis of a process of participation and formative and professional empowerment of trainees should be determined, evaluated and managed .</dc:description>
<dc:description>Los nuevos desafíos que enfrentan las universidades en todo el mundo, y en particular la Universidad de Tahoua (Republica de Níger), en la formación de un profesional competitivo y comprometido con su realidad sociocultural, en un mundo cada vez más globalizado económica, cultural y políticamente, necesita la asunción un nuevo paradigma pedagógico-didáctico que ha de tomar en cuenta las realidades sociales y culturales del contexto para su desarrollo y transformación. La Universidad de Tahoua, en cuyo contexto cultural tiene arraigado un pasado colonial francés, encuentra todavía dificultades de contextualización formativa profesional, razón por la cual todavía persisten muchas insuficiencias en las prácticas profesionales de los estudiantes en relación con su contexto socio-histórico-cultural y económico, lo que limita la proyección socio-profesional de la universidad y de los egresados. Por tal motivo, El presente artículo propone un modelo pedagógico-didáctico de contextualización de la práctica profesional en la universidad de Tahoua, a través un proceso de apropiación de los conocimientos socio-culturales de la profesión y del contexto por el cual está formado el profesional, de un lado, y de otro, mediante una práctica de investigación de avanzada como base de un proceso de participación y de empoderamiento formativo profesional de los estudiantes.</dc:description>
<dc:date>2016</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=6651468</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 2224-2643</dc:identifier>
<dc:source>Didasc@lia: Didáctica y Educación, ISSN 2224-2643, null 7, Nº. 4, 2016, pags. 1-16</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:rights>LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI</dc:rights>
</oai_dc:dc>