<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>'... no solo para contar, sino también para mostrar, para mostrar mucho ...' La linterna mágica como herramienta de enseñanza en la historia del arte alrededor de 1900</dc:title>
<dc:title>‘...to not only tell, but also to show, to show plenty...’ The Magic Lantern as a Teaching Tool in Art History around 1900</dc:title>
<dc:creator>Kessler, Frank</dc:creator>
<dc:creator>Lenk, Sabine</dc:creator>
<dc:subject>Comunicación</dc:subject>
<dc:subject>Communication</dc:subject>
<dc:description>The emergence of the magic lantern as a tool for art historical teaching in the second half of the nine-teenth century occurs within a larger context of pedagogical reform efforts that promoted visual educa-tion. This contribution looks at the infrastructural prerequisites for the large-scale dissemination of magic lantern slides at the time, which made possible the introduction of art historical slides as teaching aids. Subsequently, it presents the larger context of pedagogical debates within the field of art education at the time in Germany, which were at the basis of reform initiatives. In the final part, this article looks at the performance practice of art historical lectures with projected images, and the way they transformed the re-lationship between the teacher, the artwork as object of the teacher’s discourse, and the students.</dc:description>
<dc:description>El surgimiento de la linterna mágica como herramienta para la educación en historia del arte durante la segunda mitad del siglo XIX se produce dentro del contexto más amplio de diferentes iniciativas para la reforma pedagógica que ponían el énfasis en la educación visual. Este estudio gira en torno a los requisitos de infraestructura previos para la divulgación a gran escala de las diapositivas de linterna mágicas de la época, que hacían posible introducir diapositivas sobre historia del arte en el aula como apoyo a la do-cencia. A continuación, se presenta el contexto general de los debates pedagógicos en el campo de la edu-cación sobre arte durante esa época en Alemania, que constituían la base de las iniciativas de reforma. En la última parte, el artículo se centra en el desarrollo práctico de las clases de historia del arte con imáge-nes proyectadas y en la forma en que transformó la relación entre el profesor, la obra de arte como obje-to de su discurso y los alumnos.</dc:description>
<dc:date>2018-07-03T11:39:11Z</dc:date>
<dc:date>2018-07-03T11:39:11Z</dc:date>
<dc:date>2018-06-01</dc:date>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dc:identifier>Fonseca, Journal of Communication, 0 (2018)</dc:identifier>
<dc:identifier>2172-9077</dc:identifier>
<dc:identifier>http://hdl.handle.net/10366/138023</dc:identifier>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:rights>Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported</dc:rights>
<dc:rights>https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/</dc:rights>
<dc:rights>info:eu-repo/semantics/openAccess</dc:rights>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:publisher>Ediciones Universidad de Salamanca (España)</dc:publisher>
</oai_dc:dc>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<rdf:RDF schemaLocation="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns# http://www.europeana.eu/schemas/edm/EDM.xsd">
<edm:ProvidedCHO about="http://hdl.handle.net/10366/138023">
<dc:creator>Kessler, Frank</dc:creator>
<dc:creator>Lenk, Sabine</dc:creator>
<dc:date>2018-06-01</dc:date>
<dc:description>The emergence of the magic lantern as a tool for art historical teaching in the second half of the nine-teenth century occurs within a larger context of pedagogical reform efforts that promoted visual educa-tion. This contribution looks at the infrastructural prerequisites for the large-scale dissemination of magic lantern slides at the time, which made possible the introduction of art historical slides as teaching aids. Subsequently, it presents the larger context of pedagogical debates within the field of art education at the time in Germany, which were at the basis of reform initiatives. In the final part, this article looks at the performance practice of art historical lectures with projected images, and the way they transformed the re-lationship between the teacher, the artwork as object of the teacher’s discourse, and the students.</dc:description>
<dc:description>El surgimiento de la linterna mágica como herramienta para la educación en historia del arte durante la segunda mitad del siglo XIX se produce dentro del contexto más amplio de diferentes iniciativas para la reforma pedagógica que ponían el énfasis en la educación visual. Este estudio gira en torno a los requisitos de infraestructura previos para la divulgación a gran escala de las diapositivas de linterna mágicas de la época, que hacían posible introducir diapositivas sobre historia del arte en el aula como apoyo a la do-cencia. A continuación, se presenta el contexto general de los debates pedagógicos en el campo de la edu-cación sobre arte durante esa época en Alemania, que constituían la base de las iniciativas de reforma. En la última parte, el artículo se centra en el desarrollo práctico de las clases de historia del arte con imáge-nes proyectadas y en la forma en que transformó la relación entre el profesor, la obra de arte como obje-to de su discurso y los alumnos.</dc:description>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>http://hdl.handle.net/10366/138023</dc:identifier>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:publisher>Ediciones Universidad de Salamanca (España)</dc:publisher>
<dc:title>'... no solo para contar, sino también para mostrar, para mostrar mucho ...' La linterna mágica como herramienta de enseñanza en la historia del arte alrededor de 1900</dc:title>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dcterms:alternative>‘...to not only tell, but also to show, to show plenty...’ The Magic Lantern as a Teaching Tool in Art History around 1900</dcterms:alternative>
<edm:type>TEXT</edm:type>
</edm:ProvidedCHO>
<ore:Aggregation about="http://hdl.handle.net/10366/138023#aggregation">
<edm:dataProvider>Gredos. Repositorio Documental de la Universidad de Salamanca</edm:dataProvider>
<edm:provider>Hispana</edm:provider>
</ore:Aggregation>
<edm:WebResource about="https://gredos.usal.es/bitstream/10366/138023/1/%27_no_solo_para_contar%2c_sino_tambien_para.pdf">
</edm:WebResource>
</rdf:RDF>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<record schemaLocation="http://www.loc.gov/MARC21/slim http://www.loc.gov/standards/marcxml/schema/MARC21slim.xsd">
<leader>00925njm 22002777a 4500</leader>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="042">
<subfield code="a">dc</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="720">
<subfield code="a">Kessler, Frank</subfield>
<subfield code="e">author</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="720">
<subfield code="a">Lenk, Sabine</subfield>
<subfield code="e">author</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="260">
<subfield code="c">2018-06-01</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="520">
<subfield code="a">The emergence of the magic lantern as a tool for art historical teaching in the second half of the nine-teenth century occurs within a larger context of pedagogical reform efforts that promoted visual educa-tion. This contribution looks at the infrastructural prerequisites for the large-scale dissemination of magic lantern slides at the time, which made possible the introduction of art historical slides as teaching aids. Subsequently, it presents the larger context of pedagogical debates within the field of art education at the time in Germany, which were at the basis of reform initiatives. In the final part, this article looks at the performance practice of art historical lectures with projected images, and the way they transformed the re-lationship between the teacher, the artwork as object of the teacher’s discourse, and the students.</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="520">
<subfield code="a">El surgimiento de la linterna mágica como herramienta para la educación en historia del arte durante la segunda mitad del siglo XIX se produce dentro del contexto más amplio de diferentes iniciativas para la reforma pedagógica que ponían el énfasis en la educación visual. Este estudio gira en torno a los requisitos de infraestructura previos para la divulgación a gran escala de las diapositivas de linterna mágicas de la época, que hacían posible introducir diapositivas sobre historia del arte en el aula como apoyo a la do-cencia. A continuación, se presenta el contexto general de los debates pedagógicos en el campo de la edu-cación sobre arte durante esa época en Alemania, que constituían la base de las iniciativas de reforma. En la última parte, el artículo se centra en el desarrollo práctico de las clases de historia del arte con imáge-nes proyectadas y en la forma en que transformó la relación entre el profesor, la obra de arte como obje-to de su discurso y los alumnos.</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="8" ind2=" " tag="024">
<subfield code="a">Fonseca, Journal of Communication, 0 (2018)</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="8" ind2=" " tag="024">
<subfield code="a">2172-9077</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="8" ind2=" " tag="024">
<subfield code="a">http://hdl.handle.net/10366/138023</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">Comunicación</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">Communication</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="0" ind2="0" tag="245">
<subfield code="a">'... no solo para contar, sino también para mostrar, para mostrar mucho ...' La linterna mágica como herramienta de enseñanza en la historia del arte alrededor de 1900</subfield>
</datafield>
</record>