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<dc:title lang="en-US">Introduction to the keys to the educational policies for deaf education in Spain (XIX-XX)</dc:title>
<dc:title lang="es-ES">Introducción a las claves de las políticas educativas de las enseñanzas de sordos en España (XIX-XX)</dc:title>
<dc:creator>Alcina Madueño, Alfredo</dc:creator>
<dc:subject lang="es-ES">políticas educativas</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">políticas de discriminación positiva</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">valores de las políticas</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">educational policies</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">affirmative action policies</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">policy values</dc:subject>
<dc:description lang="en-US">The article is a basic reflection on the educational policies of the governments of Spain between the end of the 18th century and the beginning of the 21st century, on the teaching of the deaf in a school context. With this objective, two of its most representative values have been taken from these policies: the linguistic code of access to the curriculum; oral language or sign languages for deaf girls and boys, and the policies of distribution and redistribution that connects with equity, for the group of deaf women.The oralization of deaf people has historically been the predominant and constant value in educational policies and even accepted by society as socially democratic and essential for the integration of the deaf. Also, with equal or equivalent values, the access to the curricula of the educational stages with the sign languages propitiate hopeful educational policies for a sector of the deaf people. The values related to equity, especially with deaf girls and women, have been irregular, incomplete, and deficient in their application.The article presents in a documented way a set of ideas that describe how the different administrations and governments have contemplated deaf education.</dc:description>
<dc:description lang="es-ES">El artículo es una reflexión básica sobre las políticas educativas de los gobiernos de España entre finales del siglo XVIII y principios del siglo XXI, sobre las enseñanzas de sordos en un contexto escolar. Con este objetivo se han tomado de dichas políticas, dos de sus valores más representativos: el código lingüístico de acceso al currículo; lengua oral o lenguas de signos para niñas y niños sordos y las políticas de distribución y de redistribución que entroncan con la equidad, para el colectivo de mujeres sordas. La oralización de las personas sordas ha sido históricamente el valor predominante y constante en las políticas educativas e incluso aceptado por la sociedad como socialmente democrático y esencial para la integración del sordo. También, con valores iguales o equivalentes, el acceso a los currículos de las etapas educativas con las lenguas de signos propicia unas políticas educativas esperanzadoras para un sector de las personas sordas. Los valores relacionados con la equidad, especialmente con las niñas y mujeres sordas, han sido irregulares, incompletos y deficientes en su aplicación. El artículo presenta de forma documentada un conjunto de ideas que describen cómo las distintas administraciones y gobiernos han contemplado las enseñanzas de sordos.</dc:description>
<dc:publisher lang="es-ES">Centro de Normalización Lingüística de la Lengua de Signos Española (CNLSE)</dc:publisher>
<dc:date>2021-12-16</dc:date>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/publishedVersion</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://revles.es/index.php/revles/article/view/75</dc:identifier>
<dc:source lang="es-ES">REVLES; Núm. 3 (2021): Revista de Estudios de Lenguas de Signos REVLES; 1-21</dc:source>
<dc:source>2695-4133</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:relation>https://revles.es/index.php/revles/article/view/75/55</dc:relation>
<dc:rights lang="es-ES">Derechos de autor 2021 Alfredo Alcina Madueño</dc:rights>
<dc:rights lang="es-ES">http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0</dc:rights>
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