<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>Jóvenes y tercer sector de medios en España: Formación en comunicación y cambio social</dc:title>
<dc:creator>Lema-Blanco, Isabel</dc:creator>
<dc:creator>Rodríguez Gómez, Eduardo Fco.</dc:creator>
<dc:creator>Barranquero Carretero, Alejandro</dc:creator>
<dc:subject>Medios comunitarios</dc:subject>
<dc:subject>radios comunitarias</dc:subject>
<dc:subject>tercer sector</dc:subject>
<dc:subject>alfabetización mediática</dc:subject>
<dc:subject>educomunicación</dc:subject>
<dc:subject>educación no formal</dc:subject>
<dc:subject>aprendizaje social</dc:subject>
<dc:subject>aprendizaje permanente</dc:subject>
<dc:subject>Community media</dc:subject>
<dc:subject>community radio stations</dc:subject>
<dc:subject>third sector</dc:subject>
<dc:subject>media literacy</dc:subject>
<dc:subject>media training</dc:subject>
<dc:subject>non-formal education</dc:subject>
<dc:subject>social learning</dc:subject>
<dc:subject>long-lasting learning</dc:subject>
<dc:description>The aim of this paper is to examine the role of community, free and university media in Spain as tools for media literacy and as instruments for creating a more critical and communicative citizenry. After a conceptual section, we analyse training processes in this area with regard to the general population and their reference communities, devoting particular emphasis to the involvement of young people. The triangulation research method was based on quantitative (a survey) and qualitative (focus groups) techniques. The results show that the third sector media in Spain act as invaluable tools for the acquisition of skills and competences that are transferable into young people’s professional and experiential sphere, given the ability of these media outlets to identify with their interests, aspirations and difficulties. In a broad sense, these initiatives contribute to expanding the right of communication in two different ways: on the one hand, because they are open to citizen participation in both management responsibilities and content programming; and, on the other, because their decentralized practices provide a laboratory for creative journalism which, in turn, is linked to social movements and other means of expression for citizens (NGOs, associations, etc.).</dc:description>
<dc:description>El siguiente trabajo tiene por objeto acercarse al papel de los medios comunitarios, libres y universitarios del Estado español como instrumentos para la alfabetización mediática y en tanto que espacios para la conformación de ciudadanía crítica y comunicativa. Tras el apartado conceptual, se analizan los procesos de aprendizaje que se implementan con respecto a la ciudadanía en general y a las comunidades de referencia en particular, prestando especial atención al rol y a la participación de la juventud. A partir de la triangulación de técnicas cuantitativas (encuesta) y cualitativas (grupos de discusión), los resultados demuestran que los medios del tercer sector actúan como valiosas herramientas para la adquisición de habilidades y competencias críticas que pueden transferirse a la esfera profesional y vivencial de los jóvenes, dada la identificación de estos medios con los intereses, problemáticas y aspiraciones juveniles. En un sentido amplio, estas iniciativas contribuyen a la expansión del derecho a la comunicación en dos irecciones: por un lado, porque están abiertas a la participación ciudadana en las tareas de gestión y programación de los contenidos; y, por otro, porque sus prácticas descentralizadas constituyen un laboratorio de creatividad periodística que, a su vez, está vinculado al devenir de los movimientos sociales y otras formaciones de la ciudadanía organizada (ONG, asociaciones, etc.).</dc:description>
<dc:date>2016</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=5563119</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 1134-3478</dc:identifier>
<dc:source>Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, ISSN 1134-3478, Nº 48, 2016, pags. 91-99</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:rights>LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI</dc:rights>
</oai_dc:dc>