<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>El docente-prosumidor y el uso crítico de la web 2.0 en la educación superior</dc:title>
<dc:creator>González Guerrero, Karolina</dc:creator>
<dc:creator>Rincón Caballero, Diego Armando</dc:creator>
<dc:subject>Docente-prosumidor</dc:subject>
<dc:subject>educación superior</dc:subject>
<dc:subject>empoderamiento</dc:subject>
<dc:subject>roles del docente</dc:subject>
<dc:subject>web 2</dc:subject>
<dc:subject>0</dc:subject>
<dc:subject>Prosumer teacher</dc:subject>
<dc:subject>superior education</dc:subject>
<dc:subject>empowerment</dc:subject>
<dc:subject>teacher roles</dc:subject>
<dc:subject>web 2</dc:subject>
<dc:subject>0</dc:subject>
<dc:description>In superior education, teachers are led to a series of changes in their teaching role; transitions made as a product of emerging mediatic transformations of the information society and the anchorage of communication and information technologies in the educative context. Therefore the manuscript addresses a qualitative methodology while analyzes and interprets primary documents from the grounded theory to reveal the condition of the 2.0 web as the main epicenter of teacher´s roles transformations towards pedagogical, communicative and dialogical referents incentives which as a result produce a critical and reflexive posture about the implications of a prosumer action for students and academic pairs in pro of establishing autonomous, participative and propositional dynamics for collaborative work including a conscious and self-assessed evaluation in order to improve learning environments. As a conclusion, some disadvantages were found to assume the role of a prosumer teacher though attitudes still lack of initiatives and training oriented to the acquisition of mediatic competences and an empowerment given by the reflexion on the relations between knowledge and power circumscribed to hierarchies and manipulations in conflict with the pedagogical activity.</dc:description>
<dc:description>En la educación superior, el docente se ve abocado a una serie de cambios en su rol, cuya transición es producto de las transformaciones mediáticas emergentes de la condición de la sociedad de la información y el anclaje de las Tecnologías de la Información y la Comunicación al contexto educativo. Por ello, el manuscrito aborda una metodología cualitativa, en tanto analiza e interpreta documentos primarios desde la teoría fundamentada, para develar la condición e impacto de la web 2.0 como principal epicentro de transformación de las funciones del docente hacia la incentivación de unos referentes pedagógicos, comunicativos y dialógicos que dan como resultado una postura crítica y reflexiva sobre las implicaciones de una acción de prosumidor con sus educandos y pares académicos, en pro de establecer dinámicas autónomas, participativas y propositivas que abarquen un panorama colaborativo, sin dejar de lado una evaluación consciente y autocrítica para el mejoramiento de los ambientes de aprendizaje. Como conclusión, se presentan los inconvenientes hallados para asumir el rol de docente prosumidor, en tanto las actitudes y medios aún carecen de iniciativas y formaciones orientadas a la adquisición de competencias mediáticas, y un empoderamiento consecuente de reflexionar sobre relaciones de saber-poder inscritas por jerarquías y manipulaciones de medios que entran en conflicto con la actividad pedagógica. </dc:description>
<dc:date>2013</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=5163655</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 2346-0806</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 1794-8932</dc:identifier>
<dc:source>Sophia, ISSN 1794-8932, Nº. 9, 2013 (Ejemplar dedicado a: Sophia: Educación), pags. 86-101</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:rights>LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI</dc:rights>
</oai_dc:dc>