<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>La cortesía verbal en los documentos de referencia europeos para la enseñanza de las lenguas</dc:title>
<dc:creator>Robles Garrote, Pilar</dc:creator>
<dc:subject>Cortesía Enseñanza de lenguas Competencia pragmática Documentos de referencia Comunicación intercultural</dc:subject>
<dc:subject>Politeness Language teaching Pragmatic competence Documents of reference Intercultural communication</dc:subject>
<dc:description>Knowing the intercultural particularities of verbal politeness is essential to achieve an adequate development of communicative competence and good social relations through interaction with people from other cultures. Thus, it is not strange that language teaching reference documents such as the Common European Framework of Reference for Languages, the Reference Framework for the Plural Approaches of Languages and Culture or the Plan Curriculum of the Cervantes Institute all refer to the appropriate use of pragmatic strategies of verbal politeness. This article highlights the contribution of these European reference documents to the teaching-learning of effective strategies for the appropriate use of verbal politeness in intercultural contexts.</dc:description>
<dc:description>Conocer las particularidades interculturales de la cortesía verbal es fundamental para lograr un adecuado desarrollo de la competencia comunicativa y poder llevar a buen fin las relaciones sociales en la interacción con nativos de otras culturas. De este modo, no es extraño que documentos de referencia para la enseñanza de las lenguas como el Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas, el Marco de Referencia para los Enfoques Plurales de las Lenguas y de las Culturas o el Plan Curricular del Instituto Cervantes, aludan al uso apropiado de las estrategias pragmáticas de cortesía verbal. El objetivo del presente artículo es poner en evidencia las aportaciones de estos documentos de referencia europeos con respecto a la enseñanza-aprendizaje de estrategias eficaces que permiten un uso adecuado de la cortesía verbal en contextos interculturales.</dc:description>
<dc:date>2019</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=6801905</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 2530-934X</dc:identifier>
<dc:source>Modulema: Revista científica sobre diversidad cultural, ISSN 2530-934X, Nº. 3, 2019, pags. 8-26</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:rights>LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI</dc:rights>
</oai_dc:dc>