<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>A cognitive analysis of three English frangmentation verbs</dc:title>
<dc:creator>Santibáñez Sáenz, Francisco</dc:creator>
<dc:subject>Fragmentation verbs</dc:subject>
<dc:subject>Cognitive semantics</dc:subject>
<dc:subject>Image schemas</dc:subject>
<dc:subject>Polysemy</dc:subject>
<dc:subject>Methaphor</dc:subject>
<dc:subject>Metonymy</dc:subject>
<dc:subject>Verbos de fragmentación</dc:subject>
<dc:subject>Semántica cognitiva</dc:subject>
<dc:subject>Esquemas imaginísticos: Metáfora</dc:subject>
<dc:subject>Metonimia</dc:subject>
<dc:description>This paper provides a detailed analysis of three closely related fragmentation verbs in English (dissipate, disintegrate, and dissolve) from the perspective of Cognitive semantics. Special emphasis is placed on the conceptual modelling structures, above all metaphoric and metonymic mappings, which underlie the polysemy of these verbs. The three verbs under study share a common image-schematic basis, linked to the physical notion o fragmentation, and a basic pattern of metaphorical extension. However, it is argued that the different lower-level scenarios typically associated with each verb seem to motivate the existence of partly divergent metaphoric...</dc:description>
<dc:description>Este artículo recoge un análisis detallado de tres verbos de fragmentación en inglés (dissipate, disintegrate y dissolve) realizado desde el punto de vista de la Semántica Cognitiva. Se hace especial hincapié en las estructuras conceptuales (sobre todo proyecciones metafóricas y metonímicas) que subyacen a la polisemia de estos verbos. Los tres verbos estudiados presentan una base imagistico-esquemática común, que viene asociada a la noción física de fragmentación, así como un mismo patrón básico de extensión metafórica. Sin embargo, se argumenta aquí que los diferentes escenarios asociados con cada verbo en un nivel inferior de genericidad...</dc:description>
<dc:publisher>Universidad Complutense: Servicio de Publicaciones</dc:publisher>
<dc:date>2003</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:identifier>http://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=818672</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 1133-0392</dc:identifier>
<dc:source>Estudios ingleses de la Universidad Complutense, ISSN 1133-0392, Nº 11, 2003, pags. 7-28</dc:source>
<dc:language>eng</dc:language>
<dc:rights>free</dc:rights>
</oai_dc:dc>