<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>Sevilla, puerto y puerta de las Indias: el motivo de la indianización y su papel en las comedias sevillanas de Lope de Vega</dc:title>
<dc:creator>Cornejo, Manuel</dc:creator>
<dc:description>The aim of this article is to study the way the Americas are partially and indirectly portrayed in a collection of about fifteen comedias written by Lope de Vega, in which the scene is located in Seville. After having set forth the apparent plausibility of the topography and the Sevillian society linked with the Indias, the author focuses on the strictly literary functions of their representation (dramatic function, ideological function, poetic function). He shows how the image of the New World plays a part in the economy of the action (dramatic function), in the moral critique of greed provoked by Hispanic-American trade (ideological function), and in the creation of poetic images that tum to numerous topics, but that also nurture lopean lyricism (poetic fimction).</dc:description>
<dc:description>El objeto de este artículo es analizar la imagen de las Indias de América tal y como están reflejadas parcial e indirectamente en el corpus de unas quince comedias de Lope de Vega cuyo marco es Sevilla. Después de haber evocado la aparente verosimilitud de la topografía y la sociedad sevillanas vinculadas con las Indias, enfocamos las funciones propiamente literarias de su representación. Mostramos cómo la imagen del Nuevo Mundo desempeña un papel en la economía de la acción (función dramatúrgica), en la crítica moral de la codicia suscitada por el comercio hispano-americano (función ideológica) y en la creación de imágenes poéticas que recurren a numerosos tópicos, pero que también se nutren del lirismo lopesco (función poética).</dc:description>
<dc:publisher>Universidad de Alcalá: Aula de Estudios Escénicos y Medios Audiovisuales</dc:publisher>
<dc:date>2001</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=1704241</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 1132-2233</dc:identifier>
<dc:source>Teatro: revista de estudios teatrales, ISSN 1132-2233, Nº 15, 2001 (Ejemplar dedicado a: América en el teatro español del Siglo de Oro), pags. 97-126</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:rights>LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI</dc:rights>
</oai_dc:dc>