<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>Compasión y solidaridad política desde la educación</dc:title>
<dc:creator>Suárez González, Javier Roberto</dc:creator>
<dc:subject>Compasión</dc:subject>
<dc:subject>solidaridad política</dc:subject>
<dc:subject>justicia</dc:subject>
<dc:subject>inclusión social</dc:subject>
<dc:description>This article presents the analysis, from the philosophy of education, of several categories which become the referent to consider new alternatives for human being humanization through education. The purpose is present the moral sentiment of pity and political solidarity, as the cardinal points to establish a new ethical perspective of education activities: the goal is going from the justice principle to the care principle in order to achieve more inclusive and tolerant educational practices.</dc:description>
<dc:description>Este artículo propone el análisis de una serie de categorías que, vistas desde la filosofía de la educación, se constituyen en un referente para mirar nuevas alternativas de humanización de la especie humana a la luz de las tareas y acciones de la educación. Se trata de poner en escena los sentimientos morales de la compasión y la solidaridad política como puntos cardinales para abordar una nueva perspectiva ética de la actividad educadora: se trata de pasar del principio de justicia, como fundamento clave del trabajo moral, hacia el principio del cuidado, como artífice de prácticas educativas más inclusivas y tolerantes.</dc:description>
<dc:publisher>Universidad del Norte: Ediciones Uninorte</dc:publisher>
<dc:date>2008</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=2898471</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 1657-2416</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 2145-9444</dc:identifier>
<dc:source>Zona próxima: revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación, ISSN 2145-9444, Nº. 9, 2008, pags. 96-107</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:rights>LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI</dc:rights>
</oai_dc:dc>