<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>Aprendiendo a desaprender: una reforma para el sistema de educación pública en Puerto Rico</dc:title>
<dc:creator>Rosa, Alessandra</dc:creator>
<dc:subject>Transcolonia</dc:subject>
<dc:subject>Educación</dc:subject>
<dc:subject>Identidad Cultural</dc:subject>
<dc:subject>Puerto Rico</dc:subject>
<dc:subject>Transcolony</dc:subject>
<dc:subject>Education</dc:subject>
<dc:subject>Cultural Identity</dc:subject>
<dc:subject>Puerto Rico</dc:subject>
<dc:description>Currently, there are studies about educational reforms that focus on the socio-economic changes that have emerged with globalization. In attempts to break the silence and regain power by raising awareness, I describe Puerto Rico�s situation as transcolonial. I define transcolony as a continuous (re)construction and resistance of a national process of cultural identity that fractures the geographical borders of its nation-state and is dependent on the relationship between its economic and political processes determined by the hegemonic power. Considering that �human beings educate themselves, mediated by the world� (Freire, 1971), this revision emphasizes the importance of a quality education as a practice of freedom. It describes the present situation of Puerto Rico�s public educational system proposing urgent and necessary changes to develop an effective pedagogy in the schools, as well as in the formation of cultural identity for its students. The reform proposed is based in Paulo Freire�s theory of Dialogics.</dc:description>
<dc:description>Actualmente existen estudios sobre reformas educativas ante los cambios socio-económicos que han surgido con la globalización. En un intento por romper el silencio en favor del reclamo de poder a través de la concientización, describo la presente situación de Puerto Rico como transcolonial. Defino transcolonia como una continua (re)construcción y resistencia de un proceso nacional de identidad cultural que va más allá de los bordes geográficos de su naciónestado, dependiendo de las relaciones entre sus procesos económicos y políticos determinados por el poder hegemónico. Tomando en consideración que �los hombres se educan entre sí mediatizados por el mundo� (Freire, 1971), esta revisión enfatiza la importancia sobre la calidad de la educación como práctica de la libertad. Además, se describe la presente situación de la educación pública en Puerto Rico, proponiendo unos cambios urgentes y necesarios para crear una pedagogía efectiva en las escuelas, así como en la formación de la identidad cultural de sus estudiantes. La reforma aquí propuesta se basa en la teoría de la dialogicidad del educador Paulo Freire.</dc:description>
<dc:publisher>Fundación Universitaria del Area Andina</dc:publisher>
<dc:date>2009</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>http://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=3726775</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 1900-9380</dc:identifier>
<dc:source>Teoría y praxis investigativa, ISSN 1900-9380, Vol. 4, Nº. 1, 2009, pags. 47-54</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:rights>LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: http://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: http://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI</dc:rights>
</oai_dc:dc>