Logotipo de HISPANA
Logotipo del Ministerio de Cultura
  • WHAT IS HISPANA?
  • Search
  • DIRECTORY OF COLLECTIONS
  • Contact
  • en
    • Español
    • Euskara
    • English
    • Galego
    • Català
    • Valencià
Está en:  › Record data
Linked Open Data
Redes educativas 2.1 Medios sociales, entornos colaborativos y procesos de enseñanza y aprendizaje
Identificadores del recurso
https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=3666666
(Revista) ISSN 1698-580X
Origin
(DIALNET - Artículos)

File

Title:
Redes educativas 2.1 Medios sociales, entornos colaborativos y procesos de enseñanza y aprendizaje
Tema:
medios sociales
entornos colaborativos
enseñanza
redes
social media
collaborative environments
teaching
networks
Description:
The Redes Educativas 2.1 (Educational Networks 2.1) project attempts to investigate the potential of social media and collaborative environments on the Internet for teaching-learning processes. To that end, we used a Web 2.0 application for social network creation on face-to-face courses and on blended-learning teacher training courses. The application was configured in accordance with the pedagogical needs of every course included in the project. A space restricted to course participants was created, and students of the same subject on several courses and/or years were incorporated, as were the lecturers. Educational networks, as collaborative environments, do not refer to computers, cables, satellites or software. Rather, they describe the participants in a specific educational experience who are connected via an electronic system that facilitates interaction between them. The versatility of educational networks allows various teaching-learning methods to be combined in a single study space. Alongside teaching practices that are more traditional, it is possible to generate contexts that include collaborative and cooperative practices based on horizontality. Finally, the meaning of educational networks is linked to the pedagogical project into which each experience falls. Technology in itself does not innovate; rather, it is the social appropriation of technology -educational in this instance- that leads to change.
El proyecto Redes Educativas 2.1 se propone indagar en las posibilidades que ofrecen los medios sociales y los entornos colaborativos en internet en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Para ello, utilizamos en cursos presenciales y en cursos de capacitación docente en modalidad semipresencial una aplicación de la web 2.0 destinada a la creación de redes sociales. La aplicación se configuró de acuerdo con los objetivos pedagógicos de cada uno de los cursos incluidos en el proyecto. Se estableció que el espacio fuera de acceso restringido a los participantes en los cursos, y se integró a los estudiantes y a los docentes de distintas comisiones y/o turnos de la misma materia. Las redes educativas en tanto entornos colaborativos no se refieren a computadoras, cables y satélites o programas informáticos, sino que describen a los participantes en una experiencia educativa concreta, comunicados a través de un sistema telemático que haga posible la interacción libre entre ellos. La versatilidad de las redes educativas permite compaginar en un mismo espacio de estudio distintas formas de enseñanza y aprendizaje. Es posible generar contextos que incluyan prácticas colaborativas y cooperativas basadas en la horizontalidad junto con didácticas más tradicionales. En última instancia, la significación de las redes educativas se vinculará al proyecto pedagógico en el cual se enmarque cada experiencia. La tecnología por sí misma no innova socialmente, son los modos de apropiación social, en este caso educativa, los que producen las transformaciones.
Source:
RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, ISSN 1698-580X, Vol. 8, Nº. 1, 2011, pags. 7-42
Idioma:
Spanish; Castilian
Autor/Productor:
Levis Czernik, Diego Sebastián
Publisher:
Universitat Oberta de Catalunya: Catedra UNESCO de e-learning
Rights:
LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI
Date:
2011
Tipo de recurso:
text (article)
Format:
application/pdf

oai_dc

Download XML

    <?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>

  1. <oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">

    1. <dc:title>Redes educativas 2.1 Medios sociales, entornos colaborativos y procesos de enseñanza y aprendizaje</dc:title>

    2. <dc:creator>Levis Czernik, Diego Sebastián</dc:creator>

    3. <dc:subject>medios sociales</dc:subject>

    4. <dc:subject>entornos colaborativos</dc:subject>

    5. <dc:subject>enseñanza</dc:subject>

    6. <dc:subject>redes</dc:subject>

    7. <dc:subject>social media</dc:subject>

    8. <dc:subject>collaborative environments</dc:subject>

    9. <dc:subject>teaching</dc:subject>

    10. <dc:subject>networks</dc:subject>

    11. <dc:description>The Redes Educativas 2.1 (Educational Networks 2.1) project attempts to investigate the potential of social media and collaborative environments on the Internet for teaching-learning processes. To that end, we used a Web 2.0 application for social network creation on face-to-face courses and on blended-learning teacher training courses. The application was configured in accordance with the pedagogical needs of every course included in the project. A space restricted to course participants was created, and students of the same subject on several courses and/or years were incorporated, as were the lecturers. Educational networks, as collaborative environments, do not refer to computers, cables, satellites or software. Rather, they describe the participants in a specific educational experience who are connected via an electronic system that facilitates interaction between them. The versatility of educational networks allows various teaching-learning methods to be combined in a single study space. Alongside teaching practices that are more traditional, it is possible to generate contexts that include collaborative and cooperative practices based on horizontality. Finally, the meaning of educational networks is linked to the pedagogical project into which each experience falls. Technology in itself does not innovate; rather, it is the social appropriation of technology -educational in this instance- that leads to change.</dc:description>

    12. <dc:description>El proyecto Redes Educativas 2.1 se propone indagar en las posibilidades que ofrecen los medios sociales y los entornos colaborativos en internet en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Para ello, utilizamos en cursos presenciales y en cursos de capacitación docente en modalidad semipresencial una aplicación de la web 2.0 destinada a la creación de redes sociales. La aplicación se configuró de acuerdo con los objetivos pedagógicos de cada uno de los cursos incluidos en el proyecto. Se estableció que el espacio fuera de acceso restringido a los participantes en los cursos, y se integró a los estudiantes y a los docentes de distintas comisiones y/o turnos de la misma materia. Las redes educativas en tanto entornos colaborativos no se refieren a computadoras, cables y satélites o programas informáticos, sino que describen a los participantes en una experiencia educativa concreta, comunicados a través de un sistema telemático que haga posible la interacción libre entre ellos. La versatilidad de las redes educativas permite compaginar en un mismo espacio de estudio distintas formas de enseñanza y aprendizaje. Es posible generar contextos que incluyan prácticas colaborativas y cooperativas basadas en la horizontalidad junto con didácticas más tradicionales. En última instancia, la significación de las redes educativas se vinculará al proyecto pedagógico en el cual se enmarque cada experiencia. La tecnología por sí misma no innova socialmente, son los modos de apropiación social, en este caso educativa, los que producen las transformaciones.</dc:description>

    13. <dc:publisher>Universitat Oberta de Catalunya: Catedra UNESCO de e-learning</dc:publisher>

    14. <dc:date>2011</dc:date>

    15. <dc:type>text (article)</dc:type>

    16. <dc:format>application/pdf</dc:format>

    17. <dc:identifier>https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=3666666</dc:identifier>

    18. <dc:identifier>(Revista) ISSN 1698-580X</dc:identifier>

    19. <dc:source>RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, ISSN 1698-580X, Vol. 8, Nº. 1, 2011, pags. 7-42</dc:source>

    20. <dc:language>spa</dc:language>

    21. <dc:rights>LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI</dc:rights>

    </oai_dc:dc>

Hispana

Access portal to digital heritage and the national content aggregator to Europeana

Contact

Access our form and we will answer you as soon as possible

Contact

X

Tweets by Hispana_roai

Facebook

HISPANA
© Ministry of Culture
  • Legal notice