<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>Filosofía práctica y sensismo en la democracia de Pericles</dc:title>
<dc:creator>San José Moreno, Pablo</dc:creator>
<dc:subject>Democracia griega</dc:subject>
<dc:subject>sofistas</dc:subject>
<dc:subject>atomismo</dc:subject>
<dc:subject>hedonismo</dc:subject>
<dc:subject>materialismo</dc:subject>
<dc:subject>escuelas socráticas menores</dc:subject>
<dc:subject>ética</dc:subject>
<dc:subject>mujeres filósofas</dc:subject>
<dc:subject>Greek Democracy</dc:subject>
<dc:subject>sophists</dc:subject>
<dc:subject>atomism</dc:subject>
<dc:subject>hedonism</dc:subject>
<dc:subject>materialism</dc:subject>
<dc:subject>minor Socratic schools</dc:subject>
<dc:subject>ethics</dc:subject>
<dc:subject>women philosophers</dc:subject>
<dc:description>The article is an approach to the Greek philosophical landscape in the 5th century BC which tries to move the focus to the margins. The egalitarian spirit and commitment to democracy of prominent members of sophistry against other more aristocratic philosophical positions is firstly emphasised. Then, the sophist concept of techne politike as a practical philosophy away from metaphysical considerations is studied: an ontic epistemology that ‘talks about the game while playing’ without taking distance and so lashing out against the traditional foundations of philosophy. It is seen how the laws of nature (physis) and human laws (nomos) are clearly distinguished in sophistry leading to a hedonistic ethics in many cases. Later, this materialistic and relativistic sensism of the sophists is related to the thinking of Democritus which is explained in its ontological and epistemological complexity, also targeting a hedonistic ethics and a cosmopolitan attitude that contrasts with the Socratic-Platonic conserva-tism. Finally, the minor Socratic schools indebted to these ideas are presented, and women philosophers, usually absent in ordinary historiography, are tracked down in them.</dc:description>
<dc:description>El artículo se presenta como un acercamiento al paisaje filosófico de la Grecia del siglo V a. C. que quiere desplazar el foco de atención hacia los márgenes. Se hace primero hincapié en el espíritu igualitario de miembros destacados de la so-fística, y su compromiso con la democracia frente, a otras posturas filosóficas más aristocráticas. Seguidamente, se estudia el concepto sofista de techné politiké como filosofía práctica alejada de las consideraciones metafísicas: una epistemología ónti-ca que “habla del juego mientras se juega”, sin tomar distancia, arremetiendo así con-tra las bases tradicionales de la filosofía. Se ve como las leyes naturales (physis) y las leyes humanas (nomos) se distinguen claramente en la sofística dando lugar a una ética en muchos casos hedonista. A continuación, se pone en relación este sen-sismo materialista y relativista de los sofistas con el pensamiento de Demócrito, el cual se explica en su complejidad ontológica y epistemológica, apuntando igualmente a una ética hedonista y una actitud cosmopolita que contrasta con el conservaduris-mo socrático-platónico. Finalmente, se da cuenta de las escuelas socráticas meno-res deudoras de estas ideas y se localiza en ellas a las mujeres filósofas, habitual-mente ausentes en la historiografía al uso.</dc:description>
<dc:date>2014</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=4859475</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 0719-4773</dc:identifier>
<dc:source>Mutatis Mutandis: Revista Internacional de Filosofía, ISSN 0719-4773, Nº. 2, 2014, pags. 49-64</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:rights>LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI</dc:rights>
</oai_dc:dc>