<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>Alternative Education and the Development of Resilience in Youth Who Have Abandoned School in Puerto Rico</dc:title>
<dc:creator>Barrientos Soto, Andrea</dc:creator>
<dc:subject>Adolescent Education</dc:subject>
<dc:subject>Alternative Education</dc:subject>
<dc:subject>Resilience</dc:subject>
<dc:subject>Puerto Rico</dc:subject>
<dc:subject>Educación de Adolescentes</dc:subject>
<dc:subject>Educación Alternativa</dc:subject>
<dc:subject>Resiliencia</dc:subject>
<dc:subject>Puerto Rico</dc:subject>
<dc:description>In this paper we present the practices of Alternative Schools in Puerto Rico that promote the aptitudes of resilience in students returning to school after having dropped-out. The research aims to identify the factors leading up the decision of dropping out of school and the specific practices performed which have made a difference for these students to remain in their new Alternative Schools. Information was analyzed from 10 Alternative Schools in Puerto Rico on the pressing factors that lead them to abandon school. The educational model of an Alternative School was examined to determine the best practices that build resilience in these youth. Among the findings, the leading factors in the decision to abandon school were related to academic failure followed by chronic absenteeism and cutting classes. The relation with a caring adult, significant student participation and emotional healing appear to be critical aspects in developing resilience in this student population.</dc:description>
<dc:description>En este artículo presentamos las prácticas de las Escuelas Alternativas en Puerto Rico que incorporan técnicas socioeducativas a través de la Educación para la Paz para promover las aptitudes de la resiliencia en los estudiantes que regresan a la escuela después de haber abandonado. La investigación tiene como objetivo identificar los factores que llevan a la decisión de abandonar la escuela y las prácticas específicas llevadas a cabo en la escuela que han hecho una diferencia para que estos estudiantes permanezcan en sus nuevas Escuelas Alternativas. Se analizó datos de 10 Escuelas Alternativas sobre los factores apremiantes que llevaron a los estudiantes a abandonar la escuela. Además se examinó el modelo educativo de una escuela alternativa para determinar las mejores prácticas para construir la resiliencia en estos jóvenes. Entre los hallazgos, los factores más prominentes en la decisión de abandonar la escuela se relacionan con el bajo aprovechamiento académico seguido por razones de ausentismo crónico y faltar a clases. La relación positiva con un adulto, adulto, la participación significativa y la sanación emocional aparentan ser de los factores más críticos en el desarrollo de la resiliencia en esta población de jóvenes.</dc:description>
<dc:date>2016</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=5891442</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 1988-7221</dc:identifier>
<dc:source>Revista de Paz y Conflictos, ISSN 1988-7221, null 9, Nº. 2, 2016, pags. 223-243</dc:source>
<dc:language>eng</dc:language>
<dc:rights>LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI</dc:rights>
</oai_dc:dc>