<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>Un aprendiz estratégico para una nueva sociedad</dc:title>
<dc:creator>Gargallo López, Bernardo</dc:creator>
<dc:subject>Aprendizaje estratégico</dc:subject>
<dc:subject>aprendizaje autorregulado</dc:subject>
<dc:subject>aprender a aprender</dc:subject>
<dc:subject>sociedad del conocimiento</dc:subject>
<dc:subject>Strategic learning</dc:subject>
<dc:subject>self-regulated learning</dc:subject>
<dc:subject>learning to learn</dc:subject>
<dc:subject>knowledge society</dc:subject>
<dc:description>New times require new learners. Developing new attitudes and skills for learning is necessary in a school immersed in the information society, which we want to become the knowledge society. The students must learn to develop their autonomy and responsibility in an open world where there are a lot of information and stimuli. In this context, it�s necessary the student to become a �strategic learner�, an autonomous person who wants to learn to grow for himself and for other people, with reference to values; someone who learns to mobilize, observe, assess, plan and control their own learning processes. We�re talking about self-regulated learning, about "learning to learn". And, although it�s true that the school has lost its key role in the transmission of information, it is also true that the school becomes a privileged place to teach learning to learn. The self-regulation, the critical thinking, the civic commitment, etc. have to settle in the school to continue growing, and they can be taught and must be taught from an early age. In this work we enclose some clues for the development of strategic learning in the educational system.</dc:description>
<dc:description>Nuevos tiempos precisan de nuevos aprendices. En una escuela inmersa en la sociedad de la información, que queremos que sea del conocimiento, hace falta desarrollar nuevas actitudes y habilidades para el aprendizaje. El estudiante ha de aprender a desarrollar su autonomía y responsabilidad en un mundo abierto en que hay sobreabundancia de información y estímulos. Para ello hace falta que el estudiante llegue a ser �aprendiz estratégico�, una persona autónoma que quiere aprender para crecer, para sí y para los demás, teniendo como referente los valores, alguien que aprende a movilizar, observar, evaluar, planificar y controlar sus propios procesos de aprendizaje. Estamos hablando de aprendizaje autorregulado, de �aprender a aprender�. Y, si bien es cierto que la escuela ha perdido su papel clave en la transmisión de la información, también lo es que se constituye en el espacio privilegiado para enseñar a aprender a aprender. La autorregulación, el pensamiento crítico, el compromiso cívico, etc., han de asentarse en la escuela para continuar creciendo luego, y se pueden y deben trabajar desde edades tempranas. En este trabajo presentamos claves para el desarrollo del aprendizaje estratégico en el sistema educativo.</dc:description>
<dc:publisher>Universidad de Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca</dc:publisher>
<dc:date>2012</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:identifier>http://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=3979069</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 1138-9737</dc:identifier>
<dc:source>Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, ISSN 1138-9737, Vol. 13, Nº. 2, 2012 (Ejemplar dedicado a: Robótica educativa), pags. 246-272</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:rights>LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: http://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: http://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI</dc:rights>
</oai_dc:dc>