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<dc:title>Los conceptos estructurantes de la investigación cualitativa</dc:title>
<dc:creator>de Souza Minayo, Maria Cecília</dc:creator>
<dc:subject>Metodología</dc:subject>
<dc:subject>Investigación Cualitativa</dc:subject>
<dc:subject>Filosofía</dc:subject>
<dc:subject>Ética en Investigación</dc:subject>
<dc:subject>Methodology</dc:subject>
<dc:subject>Qualitative Research</dc:subject>
<dc:subject>Philosophy</dc:subject>
<dc:subject>Ethics</dc:subject>
<dc:subject>Research</dc:subject>
<dc:description>This article offers a theoretical reflection on the structuring basis of qualitative methods. The text discusses the foundations of such qualitative approaches as symbolic interactionism, grounded theory, ethnomethodology, the theory of social action, life stories, and oral histories, among others. The text seeks to challenge the term "comprehensive sciences" introduced by the 19th century philosopher Dilthey and later utilized by other philosophers such as Husserl, Heidegger, Gadamer and Merleau-Ponty; by sociologists such as Weber, Schütz and Bourdieu; and by Habermas in his dialectic proposal, which argues that it is possible to understand and be critical because reality presents itself as a field of interests expressed through contradictory language. The qualitative researcher is constantly challenged to understand himself as a being in a world in which all objects and experiences are significant, but are also marked by the incompleteness of his knowledge of them. It is in this condition that the researcher enters into the circular movement of the other as a "being in time" (a historic being) and as a "being in constant concealment and unconcealment."</dc:description>
<dc:description>Este artículo contiene una reflexión teórica sobre las bases estructurantes de la investigación cualitativa. Presenta una discusión de los fundamentos que sustentan algunos abordajes metodológicos cualitativos como el interaccionismo simbólico, la teoría fundamentada, la etnometodología, la teoría de la acción social, las historias de vida, la historia oral y otros. Se busca hacer un contrapunto entre el concepto de "ciencias comprensivas" del historiador Dilthey del siglo XIX, retomado por varios otros filósofos como Husserl, Heidegger, Merleau-Ponty y por la sociología de Weber, Schütz y Bourdieu y por la propuesta dialéctica de Habermas que argumenta que es posible comprender y ser crítico, dado que la realidad se presenta como un campo de intereses y el lenguaje que la mediatiza es contradictorio. El investigador cualitativo es desafiado permanentemente a comprenderse como un ser en el mundo en el que las cosas, las vivencias y las experiencias son significativas, pero están marcadas por la incompletitud de su conocimiento. Es en esa condición que entra en el movimiento circular del otro como "ser en el tiempo" (ser histórico) y como "ser en permanente velamiento y desvelamiento".</dc:description>
<dc:date>2010</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=6571594</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 1669-2381</dc:identifier>
<dc:source>Salud colectiva, ISSN 1669-2381, Vol. 6, Nº. 3, 2010, pags. 251-261</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
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