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<dc:title>Empoderamiento en estudiantes universitarios con discapacidad en función de la tipología, funcionalidad y etapa en la que se adquiere la discapacidad</dc:title>
<dc:creator>Suriá Martínez, Raquel</dc:creator>
<dc:creator>Villegas Castrillo, Esther</dc:creator>
<dc:creator>Rosser Limiñana, Ana</dc:creator>
<dc:subject>Estudiantes</dc:subject>
<dc:subject>universidad</dc:subject>
<dc:subject>discapacidad</dc:subject>
<dc:subject>empoderamiento</dc:subject>
<dc:subject>calidad de vida</dc:subject>
<dc:subject>Students</dc:subject>
<dc:subject>university</dc:subject>
<dc:subject>disability</dc:subject>
<dc:subject>empowerment</dc:subject>
<dc:subject>quality of life</dc:subject>
<dc:description>Having a disability necessarily affects young people’s life project. This paper describes and compares the level of empowerment in a sample of students with disabilities and its association with typology, degree and time passed from diagnosis of disability. 123 university students with motor, intellectual or sensory disabilities answered an on line questionnaire, the Spanish version of the Rogers, Chamberlin, Ellison and Crean Scale (Rogers et al.1997). It is a scale designed to measure empowerment which includes five factors: Self-efficacy-Self-esteem, PowerPowerlessness, Community activism, Optimism-Control over the future and Righteous anger. Results show moderate levels of empowerment, which were higher among the students presenting a motor disability, a higher degree of disability and an acquired disability. The results suggest that the ability can vary and evolve, and therefore it is important to promote empowerment by implementing programs that encourage in-action.</dc:description>
<dc:description>Vivir con discapacidad afecta necesariamente al proyecto vital de los estudiantes. Este trabajo describe y compara el nivel de empoderamiento en una muestra de estudiantes con discapacidad y su asociación con la tipología, grado y antigüedad de ésta. Han participado 123 estudiantes universitarios con diferentes tipos de discapacidad (motora, intelectual y sensorial). Los estudiantes cumplimentaron vía online la Escala de Rogers, Chamberlin, Ellison y Crean (Rogers et al., 1997) diseñada para medir el empoderamiento y que incluye cinco factores: Autoestima/ Eficacia, Poder/Impotencia, Activismo comunitario/Autonomía, Optimismo/Control sobre el futuro e Ira apropiada. Los resultados indicaron un nivel moderado de empoderamiento, más elevado en los estudiantes con discapacidad motora, con un mayor grado de discapacidad y cuando ésta se produjo de forma sobrevenida. Esto sugiere que esta capacidad puede evolucionar, por lo tanto es importante fomentarla en programas de intervención-acción.</dc:description>
<dc:date>2017</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=6023235</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 2340-5104</dc:identifier>
<dc:source>Revista Española de Discapacidad (REDIS), ISSN 2340-5104, Vol. 5, Nº. 1, 2017, pags. 63-75</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
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