<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>Enseñanza de geografía a personas adultas a través del aprendizaje dialógico: Grupos interactivos y tic</dc:title>
<dc:creator>Domínguez Rodríguez, Francisco Javier</dc:creator>
<dc:subject>Geografía</dc:subject>
<dc:subject>educación de adultos</dc:subject>
<dc:subject>aprendizaje dialógico</dc:subject>
<dc:subject>TIC</dc:subject>
<dc:subject>Geography</dc:subject>
<dc:subject>adult education</dc:subject>
<dc:subject>dialogic learning</dc:subject>
<dc:subject>ICT</dc:subject>
<dc:description>This article aims to show how the access tests to the university are elaborated in Andalusia Adults Centres, focusing on the subject of Geography, and with the peculiarity that they are inmersed in the Learning Communities project. In our educational institutions teaching practise is characterized by an absurd individualism which makes to forget about the cooperative learning, dialogic or in group. Learning communities is host of transformation of schools failure. This article shows a bet by directed dialogic learning through interactive groups in the Geography subject, where egalitarian dialogue becomes in an effort to achieve educational equality for all students of Adults Education. Based on the premise that the educational community has resources, institutions, agents... which are necessary to identify, to assess, to involve in the educational project of the centers. From now on, in the Geography classroom not only will be the teacher, but in ourteaching task will make use of any kind of the resources of the Educational Community: volunteers, university students in practices, relatives ... and we cannot forget of ICT as a means to strengthen the knowledge.</dc:description>
<dc:description>Con este artículo pretendemos mostrar cómo se preparan las pruebas de acceso a la universidad en Centros de Adultos de Andalucía, centrándonos en la materia de Geografía, y con la peculiaridad de que se encuentran inmersos en el proyecto de Comunidades de Aprendizaje. En nuestras instituciones educativas la práctica docente está caracterizada por un individualismo absurdo que hace olvidarnos del aprendizaje cooperativo, dialógico o en grupo. Comunidades de Aprendizaje es un proyecto de transformación de los centros educativos dirigido a la superación del fracaso escolar. Este artículo muestra una apuesta por el aprendizaje dialógico mediante los grupos interactivos en la asignatura de Geografía, donde el diálogo igualitario se convierte en un esfuerzo común para lograr la igualdad educativa de todos los alumnos/as de Educación de Adultos. Parte de la premisa de que la Comunidad Educativa posee recursos, instituciones, agentes… que es preciso identificar, valorar e involucrar en el proyecto educativo de los centros. Desde ahora, en el aula de Geografía no sólo estará el profesor, sino que en nuestra labor docente entrarán en juego todos los recursos de la Comunidad Educativa: voluntarios, alumnos en prácticas universitarios, familiares… y no podemos olvidarnos de las TIC, como medio para afianzar los conocimientos..</dc:description>
<dc:date>2012</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=4986821</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 1988-7701</dc:identifier>
<dc:source>Espiral. Cuadernos del profesorado, ISSN 1988-7701, Vol. 5, Nº. 9, 2012</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:rights>LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI</dc:rights>
</oai_dc:dc>