<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>Método de enseñanza-aprendizaje basado en los agrupamientos flexibles (ABAF) e infraestructuras requeridas</dc:title>
<dc:creator>Visedo Godínez, José Miguel</dc:creator>
<dc:subject>Método de enseñanza</dc:subject>
<dc:subject>organización del alumnado</dc:subject>
<dc:subject>trabajo en equipo</dc:subject>
<dc:subject>Convergencia Europea</dc:subject>
<dc:subject>infraestructuras espaciales requeridas</dc:subject>
<dc:subject>Teaching model</dc:subject>
<dc:subject>student's organization</dc:subject>
<dc:subject>work group</dc:subject>
<dc:subject>European Higher Education Area</dc:subject>
<dc:subject>educational spaces</dc:subject>
<dc:description>In this document we present a methodology to work in the classroom with three principal phases: individual student work, sessions to work in small groups (6 members), and plenary sessions. Consequently, this model has very important implications, especially in terms of didactics, technological resources and special spaces -classrooms- to run specific sessions. This methodology is based on the "Team Teaching Model" which was born in USA around 1960's. Nevertheless, we understand that, considering the changes that European universities are doing in order to build the European Higher Education Area (EHEA), this proposal would be more present than ever as a useful pedagogical instrument to go ahead in the Bolonia process's implementation.</dc:description>
<dc:description>Este documento presenta una forma de trabajo en el aula que tiene tres fases principales: trabajo individual del alumno, trabajo en pequeño grupo de 6 componentes y puesta en común del grupo completo o unido. Está basado en el modelo del Team Teaching, aparecido en los años sesenta en EE.UU., pero que ahora es aplicable de nuevo dentro del llamado Proceso de Bolonia para las universidades europeas. Ello trae consigo también la necesidad de contar con espacios precisos para su desarrollo, tales como puestos de ordenador, aulas medianas y pequeñas para trabajos en grupo y seminarios y otras aulas mayores para realizar las puestas en común y las clases magistrales, cuando todo el grupo esté unido</dc:description>
<dc:publisher>Universitat Autònoma de Barcelona: Grupo de investigación Didáctica y Multimedia</dc:publisher>
<dc:date>2010</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:identifier>http://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=3669815</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 1699-3748</dc:identifier>
<dc:source>Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, ISSN 1699-3748, Nº. 16, 2010</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:rights>LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: http://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: http://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI</dc:rights>
</oai_dc:dc>