<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>La práctica en las políticas curriculares iberoamericanas para la formación docente</dc:title>
<dc:creator>Evangelista Dias, Rosanne</dc:creator>
<dc:subject>formación de profesores</dc:subject>
<dc:subject>diseño curricular</dc:subject>
<dc:subject>análisis del discurso</dc:subject>
<dc:subject>práctica docente</dc:subject>
<dc:subject>Iberoamérica</dc:subject>
<dc:subject>teacher education</dc:subject>
<dc:subject>curriculum design</dc:subject>
<dc:subject>analysis of discourse</dc:subject>
<dc:subject>student teaching</dc:subject>
<dc:subject>Latin Americ</dc:subject>
<dc:description>In this article, we analyze the discourse of political texts from the epistemic community that defend student teaching as a central part of teacher education, and we explore the different meanings of the term. Such discourse, as an expression of social practice, is debated in various contexts of producing curriculum policy, and constructs hegemonic proposals within the complex process of articulating demands that involve tension and conflict. We selected texts produced during the first decade of this century by international organizations as well as Latin American researchers. In these documents, "student teaching" attempts to attribute a central meaning to teacher education by adding several meanings disputed in the discourse of the analyzed texts.</dc:description>
<dc:description>En este trabajo analizamos el discurso de textos políticos de la comunidad epistémica que defienden la práctica como un eje en la formación docente y exploramos sus diferentes sentidos. Los discursos, como expresión de la práctica social, se debaten en los diferentes contextos de producción de la política curricular y construyen propuestas hegemónicas en medio del complejo proceso de articulación de demandas que involucran tensiones y conflictos. Seleccionamos textos tanto de organismos internacionales como de investigadores iberoamericanos realizados en la primera década de nuestro siglo. En dichos documentos, "práctica" pretende atribuir un significado central a la formación profesional docente al agregar diferentes sentidos disputados en los discursos presentes en los textos analizados.</dc:description>
<dc:date>2015</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=5296831</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 1405-6666</dc:identifier>
<dc:source>Revista mexicana de investigación educativa, ISSN 1405-6666, Vol. 20, Nº. 65, 2015, pags. 443-459</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:rights>LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI</dc:rights>
</oai_dc:dc>