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<dc:title>Calidad de vida profesional de trabajadoras de una escuela de estudiantes con discapacidades múltiples</dc:title>
<dc:creator>Muñoz Quezada, María Teresa</dc:creator>
<dc:creator>Lucero Mondaca, Boris Andrés</dc:creator>
<dc:subject>Salud laboral</dc:subject>
<dc:subject>Docentes</dc:subject>
<dc:subject>Educación especial</dc:subject>
<dc:subject>Discapacidad</dc:subject>
<dc:subject>Occupational health</dc:subject>
<dc:subject>Faculty</dc:subject>
<dc:subject>Special education</dc:subject>
<dc:subject>Disability</dc:subject>
<dc:description>The purpose of this study was to explore the physical and mental health, and quality of life among teachers, education professionals and paraprofessionals serving students with multiple disabilities. Using a qualitative case study-based approach, 15 women workers were interviewed in a school for children with multiple disabilities. In addition, they completed the short version of the General Health Questionnaire (GHQ-12), the Maslach Burnout Inventory (MBI) and the Quality of Professional Life Questionnaire (CVP-35). Results indicated that about half of the workers (40%) presented an increased risk of poor mental health and emotional exhaustion. More than 90% had a low level of depersonalization, but high sense of personal accomplishment and a good overall quality of life at work. However, the interviews uncovered evidence of physical fatigue, aggression by pupils, musculoskeletal injury due to by sudden heavy lifting and sensation of a poorly distributed workload that generates undisclosed discomfort in the workers. The presence of a good working environment and participative leadership from upper management could conceivably facilitate the development of an effective intervention to improve the quality of work and physical health of women workers.</dc:description>
<dc:description>El propósito del siguiente estudio consistió en explorar la salud física, mental y calidad de vida en el trabajo de profesoras, profesionales y asistentes de educación que atienden a escolares con discapacidades múltiples. A través de un método cualitativo de estudio de caso, se entrevistaron a 15 trabajadoras de una escuela especial para niños con discapacidades múltiples. También se aplicó el Cuestionario de Salud General abreviado (GHQ-12), el Inventario de Burnout de Maslach (MBI) y el Cuestionario de Calidad de Vida Profesional (CVP-35). Los resultados de los cuestionarios indicaron que cerca de la mitad de las trabajadoras (40%) presentaron riesgo en su salud mental y cansancio emocional. Más de 90% poseía una baja despersonalización, alta realización personal y una buena calidad de vida global en el trabajo. Por otro lado, se percibe en las entrevistas cansancio físico, agresiones de parte de los escolares, lesiones musculares por fuerza mal realizada y sensación de existir una carga de trabajo mal distribuida que generan en las trabajadoras un malestar encubierto. El buen clima laboral y liderazgo participativo de parte de la dirección puede facilitar el desarrollo de una intervención efectiva que permita mejorar la calidad del trabajo y el estado de salud física de las trabajadoras.</dc:description>
<dc:publisher>Instituto de Altos Estudios en Salud Pública "Dr. Arnaldo Gabaldón"</dc:publisher>
<dc:date>2013</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=4696118</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 1315-0138</dc:identifier>
<dc:source>Salud de los Trabajadores, ISSN 1315-0138, Vol. 21, Nº. 2, 2013, pags. 151-162</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
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