<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>Enfoques y sujetos en los estudios sobre representaciones sociales de medio ambiente en tres países de Iberoamérica</dc:title>
<dc:creator>González Gaudiano, Edgar</dc:creator>
<dc:creator>Valdez, Rosa Elvira</dc:creator>
<dc:subject>Representaciones sociales</dc:subject>
<dc:subject>educación ambiental</dc:subject>
<dc:subject>medio ambiente</dc:subject>
<dc:subject>Social representations</dc:subject>
<dc:subject>environmental education</dc:subject>
<dc:subject>environmental</dc:subject>
<dc:description>Diverse investigations on environment social representations have been made as of years 90, in diverse countries of Ibero-America. In this article the approaches of the studies made in the scope of the formal education in Spain stand out, Brazil and Mexico, with emphasis in the subjects towards those who were directed. One was that the tipología of naturalistic, anthropocentric and globalizantes representations has become a key reference in investigations of environmental education that use this theory. Similarly, which most of the studies are centered in a single type of subjects, either they are teachers or the students, but towards both not interacting at the time of the investigation. The field of the social representations in the environmental education is in an initial state, of exploration, that it requires of more studies with different and complementary subjects, as well as of which their results are applied to orient the processes, the educative practices and proposals towards the formation of habits and pro-environmental values.</dc:description>
<dc:description>Diversas investigaciones sobre representaciones sociales de medio ambiente se han realizado a partir de los años noventa, en diversos países de Iberoamérica. En este artículo se destacan los enfoques de los estudios realizados en el ámbito de la educación formal en España, Brasil y México, con énfasis en los sujetos hacia quienes fueron dirigidos. Se encontró que la tipología de representaciones naturalistas, antropocéntricas y globalizantes se ha convertido en una referencia clave en investigaciones de educación ambiental que utilizan esta teoría. De igual forma, que la mayor parte de los estudios se centran en un solo tipo de sujetos, ya sean los docentes o bien los alumnos, pero no hacia ambos interactuando al momento de la investigación. El campo de las representaciones sociales en la educación ambiental está en un estado inicial, de exploración, que requiere de más estudios con sujetos distintos y complementarios, así como de que sus resultados se apliquen para orientar los procesos, las prácticas y propuestas educativas hacia la formación de hábitos y valores pro-ambientales.</dc:description>
<dc:publisher>Instituto de Investigaciones en Educación. Universidad Veracruzana</dc:publisher>
<dc:date>2012</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=3990982</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 1870-5308</dc:identifier>
<dc:source>Revista CPU-e, ISSN 1870-5308, Nº. 14, 2012, pags. 1-17</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:rights>LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI</dc:rights>
</oai_dc:dc>