<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>¿Puede el enfoque de las competencias contribuir a la inclusión y la ciudadanía?</dc:title>
<dc:creator>Martín Ortega, Elena</dc:creator>
<dc:creator>Solari Maccabelli, Mariana Andrea</dc:creator>
<dc:subject>Competencias</dc:subject>
<dc:subject>inclusión educativa</dc:subject>
<dc:subject>ciudadanía</dc:subject>
<dc:subject>Competence</dc:subject>
<dc:subject>inclusive education</dc:subject>
<dc:subject>citizenship</dc:subject>
<dc:description>In this paper we attempt to answer the question about the way in which the Competence Approach contributes to the formation of citizens and an inclusive education. To achieve this aim, we will address three main issues. Firstly, we will define the quality of education as a complex balance between excellence and equity, focusing our attention on the historical evolution of the concept of equity and taking into account the successive educational reforms in Spain. Secondly, we will explain César Coll´s proposal about the relationship between education and citizenship, deepening into the differences between education about citizenship, in citizenship and for citizenship, paying attention to their implications on educational practice. Finally, in order to explain the potential of the Competence Approach in the education of citizens with full rights and duties, we will consider the innovative elements that this approach presents and some of the difficulties involved.</dc:description>
<dc:description>En este trabajo intentamos contestar a la pregunta acerca de la medida en que el enfoque de las competencias puede contribuir a la formación de ciudadanos y a la inclusión educativa del alumnado. Para ello, abordaremos tres grandes temas. En primer lugar, comenzaremos por definir la calidad de la educación escolar como el complejo equilibrio entre la excelencia y la equidad, centrando nuestra atención en la evolución histórica del concepto de equidad en las últimas décadas y a través de las sucesivas reformas educativas en España. En un segundo momento, retomaremos la propuesta de César Coll sobre las relaciones entre educación y ciudadanía, profundizando en las diferencias que existen entre la educación sobre la ciudadanía, en la ciudadanía y para la ciudadanía, así como en las implicaciones que éstas tienen para la práctica educativa. Por último, reflexionaremos sobre la propuesta del enfoque de las competencias, centrando nuestra atención en los elementos novedosos que éste presenta así como algunas de las dificultades que acarrea, con el objetivo de proponer las potencialidades que este enfoque tiene para aproximarnos a una escuela inclusiva y que forme ciudadanos con plenos derechos y deberes.</dc:description>
<dc:date>2011</dc:date>
<dc:type>text (article)</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=3736904</dc:identifier>
<dc:identifier>(Revista) ISSN 1988-8430</dc:identifier>
<dc:source>Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, ISSN 1988-8430, Nº. 12, 2011, pags. 9-25</dc:source>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:rights>LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: https://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI</dc:rights>
</oai_dc:dc>