Número de control: DPD201527879940
Autor: Ruiz Palomo, María Esther
Título: El trabajo rítmico realizado a través de la música: una herramienta para la rehabilitación de niños/as con dislalia funcional
Publicación: 2015
Notas: In this work, it is shown the results obtained within two variables: Adaptation to an external rhythm and
repetition of rhythmic structures, after implementing, as indirect intervention, a music programme specially
designed to improve the functional basis of oral language, to an experimental group of subjects with
functional difficulties of articulating the words. Those results have been extracted from a comprehensive
research made according to a pre-test- rehabilitation- post-test design, in which for five months the
experimental group received music lessons once a week, in addition to the direct intervention session with
speech therapist. The control group doesn´t received music lessons and continued his usual speech therapy.
The research touched on 7 variables; from those variables, we have selected the two mentioned above
because they have a specific relevance on the dysfunctions treated. The results suggest that the rhythmic
work through music has helped rehabilitate the difficulties presenting.
En este trabajo se muestran los resultados obtenidos en dos variables: Adaptación a un ritmo externo y repetición de estructuras rítmicas, tras aplicar, como intervención indirecta, un programa de música específicamente diseñado para mejorar las bases funcionales del lenguaje oral, a un grupo experimental de sujetos con dislalia funcional. Dichos resultados se han extraído de una investigación más amplia, realizada según un diseño pre-test-rehabilitación-post-test, en la que durante cinco meses el grupo experimental recibió clases de música una vez por semana, además de la sesión de intervención directa con la logopeda. El grupo control no recibió clases de música y continuó con su tratamiento logopédico habitual. La investigación incidía en 7 variables de las que se han seleccionado las ya mencionadas por su relevancia en los problemas tratados. Los resultados sugieren que el trabajo rítmico realizado a través de la música ha contribuido a rehabilitar las dislalias funcionales que presentaban.
Didácticas Específicas, ISSN 1989-5240, Nº 12, 2015, pags. 76-97
LICENCIA DE USO: Los documentos a texto completo incluidos en Dialnet son de acceso libre y propiedad de sus autores y/o editores. Por tanto, cualquier acto de reproducción, distribución, comunicación pública y/o transformación total o parcial requiere el consentimiento expreso y escrito de aquéllos. Cualquier enlace al texto completo de estos documentos deberá hacerse a través de la URL oficial de éstos en Dialnet. Más información: http://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI | INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS STATEMENT: Full text documents hosted by Dialnet are protected by copyright and/or related rights. This digital object is accessible without charge, but its use is subject to the licensing conditions set by its authors or editors. Unless expressly stated otherwise in the licensing conditions, you are free to linking, browsing, printing and making a copy for your own personal purposes. All other acts of reproduction and communication to the public are subject to the licensing conditions expressed by editors and authors and require consent from them. Any link to this document should be made using its official URL in Dialnet. More info: http://dialnet.unirioja.es/info/derechosOAI
Registros relacionados: Didácticas Específicas, ISSN 1989-5240, Nº 12, 2015, pags. 76-97
Materia / geográfico: reeducación
educación musical
logopedia
educación infantil
programa
Re-education
musical education
speech therapy
child education
programme
Tipo de impreso: text (article)
Otros autores: Lara Ortega, Fernando
Números normalizados: (Revista) ISSN 1989-5240
Procedencia: DIALNET - Artículos
Tipo de publicación: Libros
Derechos: In Copyright (InC): http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/